Arveloven § 150: Bostyrerens oppgave og kompetanse

Innholdsfortegnelse

§ 150. Bostyrerens oppgave og kompetanse

Bostyrerens oppgave er å gjennomføre skiftet på tingrettens vegne. Bostyreren kan engasjere medhjelpere til å bistå ved skiftebehandlingen. Bostyreren skal medvirke til at skiftet gjennomføres uten unødig opphold og uten unødige omkostninger.

Bostyreren har ved gjennomføringen av skiftet den samme kompetansen som tingretten. Bostyreren kan likevel ikke avgjøre rettstvister eller innkalle til skiftesamlinger.

Innledning

Arveloven § 150 regulerer bostyrerens oppgaver og kompetanse ved offentlig skifte av dødsbo. Bostyreren er en person oppnevnt av tingretten for å administrere og fordele avdødes eiendeler i henhold til arveloven. Denne artikkelen gir en grundig analyse av § 150, inkludert dens formål, anvendelsesområde, tolkning og eventuelle unntak.

Formål med § 150

Formålet med arveloven § 150 er å sikre en effektiv og ryddig gjennomføring av offentlig skifte ved å:

  • Definere bostyrerens rolle og ansvar i skifteprosessen.

  • Gi bostyreren nødvendige fullmakter til å forvalte boet.

  • Sikre at bostyreren handler i arvingenes og kreditorenes beste interesse.

  • Fremme en rask og kostnadseffektiv bobehandling.

Anvendelsesområde

§ 150 kommer til anvendelse når tingretten har besluttet å åpne offentlig skifte av et dødsbo, jf. arveloven §§ 127-129. Bestemmelsen gjelder både for bostyrere som er advokater og for bostyrere med annen bakgrunn, jf. arveloven § 149.

Analyse av bestemmelsen

Første ledd

Første ledd i § 150 slår fast at bostyrerens oppgave er å “gjennomføre skiftet på tingrettens vegne”. Dette innebærer at bostyreren opptrer som tingrettens representant og har fullmakt til å handle på boets vegne. Bostyreren er underlagt tingrettens instruksjonsmyndighet og tilsyn.

Første ledd presiserer videre at bostyreren kan “engasjere medhjelpere til å bistå ved skiftebehandlingen”. Dette kan for eksempel være takstmenn, regnskapsførere eller andre fagpersoner som bostyreren trenger bistand fra for å utføre sine oppgaver. Bostyreren har ansvar for å velge kvalifiserte medhjelpere og for å føre tilsyn med deres arbeid.

Avslutningsvis slår første ledd fast at bostyreren skal “medvirke til at skiftet gjennomføres uten unødig opphold og uten unødige omkostninger”. Dette innebærer en plikt for bostyreren til å handle effektivt og kostnadsbevisst. Bostyreren skal unngå unødvendige utgifter og sørge for at skiftet avsluttes innen rimelig tid.

Andre ledd

Andre ledd i § 150 definerer bostyrerens kompetanse. Hovedregelen er at bostyreren “har ved gjennomføringen av skiftet den samme kompetansen som tingretten”. Dette innebærer at bostyreren har vidtgående fullmakter til å forvalte boet, herunder:

  • Registrere og verdsette boets eiendeler.

  • Innkalle kreditorene ved proklama.

  • Selge eiendeler i boet.

  • Betale boets forpliktelser.

  • Fordele boets midler til arvingene.

Det er imidlertid to viktige unntak fra bostyrerens kompetanse. Bostyreren kan ikke:

  • Avgjøre rettstvister.

  • Innkalle til skiftesamlinger.

Dersom det oppstår tvister mellom arvingene eller mellom arvingene og kreditorene, må bostyreren be tingretten om å avholde en skiftesamling for å få tvisten avgjort.

Praktiske eksempler

Eksempel 1: Salg av bolig

Arvelateren etterlater seg en enebolig som ingen av arvingene ønsker å overta. Bostyreren har da kompetanse til å selge boligen på det åpne markedet for å realisere verdien av den. Bostyreren har ansvar for å innhente takst på boligen, annonsere salget og gjennomføre salgsforhandlingene.

Eksempel 2: Tvist om arv

To av arvingene er uenige om fordelingen av arven. Bostyreren kan ikke selv avgjøre denne tvisten, men må be tingretten om å avholde en skiftesamling for å få tvisten avgjort.

Tolkning av § 150

Bestemmelsen i § 150 skal tolkes i lys av arvelovens formål, som er å sikre en rettferdig og effektiv fordeling av arv. Ved tolkningen av bestemmelsen skal det legges vekt på:

  • Hensynet til arvingenes og kreditorenes interesser.

  • Behovet for en ryddig og forutsigbar skifteprosess.

  • Hensynet til en rask og kostnadseffektiv bobehandling.

Unntak

Det er ingen uttrykkelige unntak fra reglene i § 150. Imidlertid kan det tenkes tilfeller der tingretten finner det hensiktsmessig å begrense bostyrerens kompetanse eller å gi bostyreren særskilte instrukser. Dette kan for eksempel være aktuelt i bo der det er kompliserte formuesforhold eller der det er fare for mislighold fra bostyrerens side.

Kildehenvisninger

  • Arveloven av 14. juni 2019 nr. 21

  • Tvisteloven av 17. juni 2005 nr. 90

  • Skjønnsloven av 1. juni 1917 nr. 1

  • Forsikringsavtaleloven av 16. juni 1989 nr. 69

  • Ot.prp. nr. 73 (2007–2008) Om lov om endringer i arveloven mv. (arv og uskifte for samboere)

  • NOU 2007: 16 Ny skiftelovgivning

  • NOU 2014: 1 Ny arvelov

Ansvarsfraskrivelse

Informasjonen i denne artikkelen er kun ment som generell veiledning og kan ikke erstatte juridisk rådgivning fra en kvalifisert advokat.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.