Paragrafer Logo

Forbrukerkjøpsloven § 18: når foreligger en mangel i forbrukerkjøp?

Innholdsfortegnelse

§ 18. Tidspunktet for mangelsbedømmelsen. Bevisbyrde

Ved bedømmelsen av om tingen har en mangel, skal tidspunktet for leveringen av tingen legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. For digitale ytelser som skal leveres løpende over en periode, jf. § 2 første ledd bokstav e, skal bedømmelsen skje ut fra tidspunktet eller perioden ytelsene ble eller skulle blitt levert. Det samme gjelder oppdateringer etter § 15 fjerde ledd.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen to år etter leveringen av tingen, formodes å ha eksistert ved leveringen. Gjelder avtalen digitale ytelser som skal leveres løpende, formodes selgeren, med mindre annet bevises, å være ansvarlig for mangler som oppstår eller viser seg innenfor perioden de digitale ytelsene skal leveres, men likevel i minst to år fra leveringen av ytelsene startet. Første og annet punktum gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side.

Forbrukerkjøpsloven § 18 er en sentral bestemmelse som fastsetter tidspunktet for mangelsbedømmelsen i forbrukerkjøp. Paragrafen angir at det er tidspunktet for leveringen av tingen som er avgjørende for om det foreligger en mangel, selv om mangelen først viser seg senere. Dette innebærer at forbrukeren ikke kan gjøre gjeldende som mangel noe som har oppstått etter leveringen, med mindre det skyldes et kontraktsbrudd fra selgerens side. Paragrafen inneholder også en bevisbyrderegel som letter forbrukerens bevisbyrde i en del tilfeller.

Hovedregelen om tidspunktet for mangelsbedømmelsen

Forbrukerkjøpsloven § 18 fastslår i første punktum at:

“Ved bedømmelsen av om tingen har en mangel, skal tidspunktet for leveringen av tingen legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.”

Dette innebærer at det er tilstanden til tingen på leveringstidspunktet som er avgjørende for om det foreligger en mangel. En mangel som oppstår etter leveringen, for eksempel som følge av slitasje eller uriktig bruk, vil dermed ikke være en mangel i forbrukerkjøpslovens forstand.

Eksempel

Ola kjøper en ny TV av en elektronikkforretning. To måneder etter at Ola har fått TVen levert hjem, oppdager han en ripe i skjermen. Ripe oppstod etter at Ola ved et uhell kom borti skjermen med en skarp gjenstand. Ettersom ripen ikke var til stede på leveringstidspunktet, vil ikke dette være en mangel som Ola kan gjøre gjeldende overfor elektronikkforretningen.

Digitale ytelser og oppdateringer

Forbrukerkjøpsloven § 18 har i annet og tredje punktum særregler om tidspunktet for mangelsbedømmelsen for digitale ytelser og oppdateringer.

Digitale ytelser

For digitale ytelser som skal leveres løpende over en periode, skal mangelsbedømmelsen skje ut fra tidspunktet eller perioden ytelsene ble eller skulle blitt levert.

Eksempel

Kari kjøper en smarttelefon med et abonnement som inkluderer tilgang til en strømmetjeneste. Etter seks måneder opplever Kari at hun ikke lenger har tilgang til strømmetjenesten. Ettersom tilgangen til strømmetjenesten er en digital ytelse som skal leveres løpende, vil det være tidspunktet da tilgangen ble avbrutt som er avgjørende for om det foreligger en mangel.

Oppdateringer

For oppdateringer etter § 15 fjerde ledd, skal mangelsbedømmelsen skje ut fra tidspunktet eller perioden oppdateringene ble eller skulle blitt levert.

Eksempel

Per kjøper en smartklokke. Etter ett år lanserer produsenten en oppdatering til klokka som skal forbedre batteritiden. Per installerer oppdateringen, men opplever at batteritiden i stedet blir dårligere. Ettersom oppdateringen er ment å forbedre batteritiden, vil det være tidspunktet da oppdateringen ble installert som er avgjørende for om det foreligger en mangel.

Bevisbyrderegelen

Forbrukerkjøpsloven § 18 inneholder i annet ledd en bevisbyrderegel som letter forbrukerens bevisbyrde i en del tilfeller. Regelen fastslår at:

“Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen to år etter leveringen av tingen, formodes å ha eksistert ved leveringen.”

Dette innebærer at dersom en mangel viser seg innen to år etter leveringen, er det en presumsjon for at mangelen var til stede på leveringstidspunktet. Det vil da være opp til selgeren å motbevise denne presumsjonen for å unngå ansvar.

Eksempel

Lise kjøper en ny vaskemaskin. Ett år etter leveringen oppdager Lise at vaskemaskinen lekker. Ettersom lekkasjen viser seg innen to år etter leveringen, er det en presumsjon for at lekkasjen skyldes en mangel som var til stede på leveringstidspunktet. Det vil da være opp til selgeren av vaskemaskinen å bevise at lekkasjen skyldes noe annet, for eksempel feil installasjon eller uriktig bruk.

Unntak fra bevisbyrderegelen

Bevisbyrderegelen i forbrukerkjøpsloven § 18 annet ledd gjelder ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Eksempel

Pål kjøper en pakke melk. To dager etter utløpsdatoen åpner Pål melken og oppdager at den er sur. Selv om melken er sur innen to år etter leveringen, vil ikke bevisbyrderegelen komme til anvendelse. Det er åpenbart at melken er sur fordi den er gått ut på dato, og ikke på grunn av en mangel som var til stede på leveringstidspunktet.

Bevisbyrderegelen for digitale ytelser

For digitale ytelser som skal leveres løpende, formodes selgeren å være ansvarlig for mangler som oppstår eller viser seg innenfor perioden de digitale ytelsene skal leveres, men likevel i minst to år fra leveringen av ytelsene startet.

Eksempel

Anne kjøper et abonnement på en programvare som skal leveres løpende over en periode på ett år. Etter seks måneder opplever Anne at programvaren ikke fungerer som den skal. Ettersom programvaren er en digital ytelse som skal leveres løpende, vil det være en presumsjon for at selgeren er ansvarlig for mangelen. Det vil da være opp til selgeren å bevise at mangelen skyldes noe annet, for eksempel feil installasjon eller uriktig bruk.

Selgerens ansvar for mangler som oppstår senere

Forbrukerkjøpsloven § 18 fastslår i tredje punktum at:

“Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side.”

Dette innebærer at selgeren kan bli ansvarlig for en mangel som oppstår etter leveringen, dersom mangelen skyldes et kontraktsbrudd fra selgerens side.

Eksempel

En forbruker kjøper en ny oppvaskmaskin som skal installeres av selgeren. Selgeren installerer oppvaskmaskinen feil, noe som fører til at den lekker. Selv om lekkasjen oppstår etter leveringen, vil selgeren være ansvarlig for mangelen fordi den skyldes et kontraktsbrudd fra selgerens side.

Oppsummering

Forbrukerkjøpsloven § 18 er en viktig bestemmelse som fastsetter tidspunktet for mangelsbedømmelsen i forbrukerkjøp. Paragrafen angir at det er tidspunktet for leveringen av tingen som er avgjørende for om det foreligger en mangel, selv om mangelen først viser seg senere. Paragrafen inneholder også en bevisbyrderegel som letter forbrukerens bevisbyrde i en del tilfeller.

Forholdet til andre lovbestemmelser

Forbrukerkjøpsloven § 18 må ses i sammenheng med en rekke andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven, blant annet:

 

Lovparagraf Beskrivelse
§ 2 første ledd bokstav e Definerer digitale ytelser som omfattes av loven.
§ 7 Regulerer når tingen anses levert.
§ 14 Regulerer når risikoen for tingen går over på forbrukeren.
§ 15 Regulerer krav til tingens egenskaper.
§ 15 fjerde ledd Regulerer selgerens plikt til å levere oppdateringer.
§ 16 Regulerer når tingen har en mangel.
§ 27 Regulerer forbrukerens reklamasjonsplikt.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.