Paragrafer Logo

Forbrukerkjøpsloven § 41: Avbestilling før levering

Innholdsfortegnelse

Forbrukerkjøpsloven § 41 gir forbrukeren en generell rett til å avbestille et kjøp før varen er levert. Dette innebærer at selgeren ikke kan tvinge forbrukeren til å gjennomføre kjøpet og betale kjøpesummen, selv om det foreligger en bindende avtale. Selgeren kan imidlertid ha krav på erstatning for tap som følge av avbestillingen.

I denne artikkelen vil vi gi en grundig gjennomgang av forbrukerkjøpsloven § 41. Vi vil se på hva som ligger i forbrukerens rett til avbestilling, selgerens rett til erstatning og adgangen til å avtale avbestillingsgebyr. Vi vil også belyse forholdet til andre relevante lovbestemmelser og gi praktiske eksempler.

§ 41. Avbestilling før levering

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

Forbrukerens rett til avbestilling

Forbrukerkjøpsloven § 41 gir forbrukeren en ubetinget rett til å avbestille et kjøp før varen er levert. Dette gjelder uavhengig av årsaken til avbestillingen. Forbrukeren trenger ikke å begrunne avbestillingen overfor selgeren.

Det er viktig å merke seg at avbestillingsretten bare gjelder før levering har funnet sted. Hva som regnes som levering, følger av forbrukerkjøpsloven § 7. Hovedregelen er at levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. For ting som skal leveres sammen med en digital ytelse, kreves det i tillegg at den digitale ytelsen er gjort tilgjengelig for forbrukeren. For ting som etter avtalen skal installeres av eller på vegne av selgeren, kreves det i tillegg at tingen er installert.

Selgerens rett til erstatning

Selv om forbrukeren har en ubetinget rett til å avbestille, kan selgeren ha krav på erstatning for tap som følge av avbestillingen. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 41 første ledd annet punktum: «Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.»

Erstatningskravet forutsetter at selgeren faktisk har lidt et økonomisk tap som følge av avbestillingen. Selgeren kan ikke kreve erstatning for tap som ikke har noen sammenheng med avbestillingen, eller for tap som er for fjerntliggende.

Utmåling av erstatning

Dersom det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, skal erstatningen utmåles etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 11. Utgangspunktet er at selgeren skal ha erstattet sitt fulle økonomiske tap som følge av avbestillingen. Dette kalles den positive kontraktsinteressen.

I praksis kan det være vanskelig å fastslå nøyaktig hvor stort tap selgeren har lidt som følge av avbestillingen. For eksempel kan det være vanskelig å bevise at selgeren ville ha solgt varen til en annen dersom forbrukeren ikke hadde avbestilt.

Avbestillingsgebyr

For å unngå vanskeligheter med å fastslå selgerens tap, kan partene avtale et avbestillingsgebyr. Dette er en standardisert erstatning som skal dekke selgerens tap ved avbestilling. Avbestillingsgebyret kan ikke settes høyere enn det erstatning etter forbrukerkjøpsloven kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Forhold til andre lovbestemmelser

Forbrukerkjøpsloven § 41 må ses i sammenheng med andre relevante lovbestemmelser, blant annet:

  • Angrerettloven: Angrerettloven gir forbrukeren rett til å gå fra en avtale innen 14 dager, uten å oppgi noen grunn. Angreretten gjelder for kjøp av varer og tjenester som inngås ved fjernsalg eller utenfor fast forretningssted.

  • Avtaleloven § 36: Avtaleloven § 36 gir domstolene adgang til å sette til side eller endre avtaler som er urimelige. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom avbestillingsgebyret er urimelig høyt.

Praktiske eksempler

For å illustrere forbrukerkjøpsloven § 41, kan vi se på noen praktiske eksempler:

Eksempel 1:

Ola bestiller en ny sofa hos en møbelforretning. Sofaen skal leveres om fire uker. To uker senere ombestemmer Ola seg og avbestiller sofaen. Møbelforretningen har ikke solgt sofaen til noen annen, og har dermed lidt et tap tilsvarende fortjenesten på salget. Ola må derfor betale erstatning til møbelforretningen.

Eksempel 2:

Kari bestiller en spesiallaget sykkel hos en sykkelforretning. Sykkelen skal leveres om seks uker. En uke senere finner Kari en tilsvarende sykkel til en lavere pris hos en annen forretning, og avbestiller derfor sykkelen hos den første forretningen. Sykkelforretningen har allerede bestilt deler til sykkelen, og har dermed lidt et tap. Kari må derfor betale erstatning til sykkelforretningen.

Eksempel 3:

Per bestiller en ny TV hos en elektronikkforretning. TV-en skal leveres neste dag. Samme dag finner Per en tilsvarende TV til en lavere pris hos en annen forretning, og avbestiller derfor TV-en hos den første forretningen. Elektronikkforretningen har ikke rukket å gjøre noe som helst i forbindelse med bestillingen, og har dermed ikke lidt noe tap. Per slipper derfor å betale erstatning.

Oppsummering

Forbrukerkjøpsloven § 41 gir forbrukeren en generell rett til å avbestille et kjøp før varen er levert. Selgeren kan imidlertid ha krav på erstatning for tap som følge av avbestillingen. Partene kan avtale et avbestillingsgebyr for å unngå vanskeligheter med å fastslå selgerens tap.

Forbrukerkjøpsloven § 41 er en viktig bestemmelse som styrker forbrukerens stilling i kjøpsforhold. Bestemmelsen gir forbrukeren en trygghet for at han eller hun ikke er bundet til å gjennomføre et kjøp dersom man ombestemmer seg.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.