Innledning: Når kan man heve kjøp av båt?
Å kjøpe båt er for mange en drøm som går i oppfyllelse. Endelig skal late dager tilbringes på sjøen, med sol i ansiktet og vind i håret. Men hva skjer når drømmen synker, og den nye båten viser seg å være beheftet med mangler? Plutselig er idyllen erstattet med frustrasjon, verkstedbesøk og økonomiske bekymringer.
For å hjelpe deg med å navigere i denne uheldige situasjonen, gir denne artikkelen en uttømmende oversikt over dine rettigheter som forbruker ved kjøp av båt, og når du kan heve kjøpet. Nedenfor finner du en oversikt over de viktigste temaene vi dekker:
Oversikt over artikkelen
Tema | Beskrivelse |
Lovregulering av båtkjøp | Hvilken lov regulerer kjøp av båt, og hva innebærer dette for forbrukeren? |
Hva er en mangel? | Ulike typer mangler ved båtkjøp, med praktiske eksempler. |
Forbrukerens rettigheter ved mangler | Hvilke rettigheter har forbrukeren dersom det foreligger en mangel ved båten? |
Når kan man heve kjøp av båt? | Vilkårene for å heve kjøpet, og hva som skal til for at en mangel anses som vesentlig. |
Reklamasjon | Reglene for reklamasjon, herunder frister og formkrav. Det skilles mellom den absolutte og relative reklamasjonsfristen. |
Tilbakelevering og refusjon | De praktiske sidene ved heving av kjøpet, herunder tilbakelevering av båten og refusjon av kjøpesummen. |
Forholdet til selgerens rettigheter | Selgerens rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny båt. |
Særlig om kjøp av brukt båt | Forbrukerens rettigheter og plikter ved kjøp av brukt båt. |
Lovregulering av båtkjøp: Forbrukerkjøpsloven som redningsbøye
Kjøp av båt mellom en forbruker og en næringsdrivende reguleres av forbrukerkjøpsloven. Loven er en veritabel redningsbøye for forbrukeren, og gir et sterkt vern mot useriøse selgere og skjulte mangler.
Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, noe som betyr at selgeren ikke kan avtale vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det loven bestemmer. Dette gjelder selv om vilkårene er skriftlig avtalt i kjøpekontrakten.
Hva er en mangel? Når bølgene går høyt
En båt har en mangel dersom den ikke er i samsvar med avtalen eller forventningene. Dette kan omfatte et bredt spekter av forhold, fra synlige skader til skjulte feil og manglende opplysninger.
Fysiske mangler: Når skroget lekker
Fysiske mangler er feil eller skader ved båten som ikke er avtalt eller forventet. Dette kan for eksempel være:
-
Motorproblemer: Motoren starter ikke, går ujevnt, har redusert effekt eller lekker olje.
-
Skader på skrog eller dekk: Sprekker, riper, bulker eller delaminering.
-
Feil på elektrisk anlegg: Lys, instrumenter eller navigasjonsutstyr fungerer ikke.
-
Slitasje utover det forventede: For eksempel slitt rigg, seil eller kalesje.
Eksempel 1: Du kjøper en brukt seilbåt, og selgeren opplyser at motoren er i god stand. Etter kort tid oppdager du at motoren lekker olje og har redusert effekt. Dette er en fysisk mangel, da motoren ikke er i den stand som selgeren opplyste.
Eksempel 2: Du kjøper en ny motorbåt, og oppdager ved levering at det er en ripe i skroget. Dette er en fysisk mangel, da båten ikke er levert i den stand som du kunne forvente av en ny båt.
Rettslige mangler: Når heftelser dukker opp
Rettslige mangler oppstår når tredjeperson har rettigheter i båten som hindrer eller begrenser forbrukerens bruk av den. Dette kan for eksempel være:
-
Pant: En tidligere eier har pant i båten, og kan kreve tvangssalg dersom pantegjelden ikke betales.
-
Heftelser: Det hviler andre heftelser på båten, for eksempel utlegg eller arrest.
-
Eiendomsrett: Selgeren har ikke full eiendomsrett til båten, og kan ikke overdra eiendomsretten til forbrukeren.
Eksempel 3: Du kjøper en brukt båt, og det viser seg at en tidligere eier har pant i båten. Dette er en rettslig mangel, da panteretten hindrer deg i å få full eiendomsrett til båten.
Mangler ved opplysninger: Når selgeren tier eller pynter på sannheten
Mangler ved opplysninger oppstår når selgeren har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om båten. Dette kan for eksempel være:
-
Feilaktig beskrivelse av båtens tilstand: Selgeren opplyser at båten er i god stand, men den har i realiteten skjulte feil eller mangler.
-
Taushet om vesentlige forhold: Selgeren unnlater å opplyse om kjente feil eller mangler ved båten.
-
Villedende markedsføring: Selgeren bruker bilder eller beskrivelser som gir et feilaktig inntrykk av båtens egenskaper.
Eksempel 4: Du kjøper en brukt båt, og selgeren opplyser at båten er «nylig renovert». Det viser seg at renoveringen er av dårlig kvalitet, og at båten har flere skjulte feil. Dette er en mangel ved opplysninger, da selgeren har gitt uriktige opplysninger om båtens tilstand.
Eksempel 5: Du kjøper en brukt båt, og selgeren unnlater å opplyse om at båten har vært utsatt for en grunnstøting. Dette er en mangel ved opplysninger, da selgeren har fortiet et vesentlig forhold.
Forbrukerens rettigheter ved mangler: Når du kan sette seil
Dersom det foreligger en mangel ved båten, har forbrukeren en rekke rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Disse rettighetene gir forbrukeren mulighet til å få mangelen rettet, få en ny båt, få prisavslag eller heve kjøpet.
Retting: Når selgeren må reparere
Forbrukeren kan kreve at selgeren retter mangelen for egen regning. Dette innebærer at selgeren må reparere feilen eller skaden, eller sørge for at dette blir gjort av et verksted. Retting skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Eksempel 6: Du kjøper en ny båt, og oppdager at kalesjen er skadet. Du kan kreve at selgeren retter mangelen ved å reparere eller skifte ut kalesjen. Skjer ikke dette kan heving av båtkjøpet bli mer aktuelt.
Omlevering: Når du kan kreve en ny båt
Forbrukeren kan kreve at selgeren leverer en ny, tilsvarende båt. Dette gjelder dersom retting er umulig eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader. Omlevering skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Eksempel 7: Du kjøper en ny båt, og motoren havarerer kort tid etter leveringen. Reparasjon av motoren er svært kostbar, og du kan derfor kreve omlevering, dvs. at selgeren leverer en ny båt med en fungerende motor.
Prisavslag: Når du kan få penger tilbake
Forbrukeren kan kreve et prisavslag som tilsvarer verdireduksjonen på grunn av mangelen. Prisavslaget skal settes slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.
Eksempel 8: Du kjøper en brukt båt, og oppdager at det er en skade på skroget som reduserer båtens verdi med 10 %. Du kan kreve et prisavslag på 10 % av kjøpesummen.
Heving: Når du kan si opp avtalen
Heving er den mest inngripende misligholdsbeføyelsen, og forbrukeren kan bare heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Ved heving opphører kjøpsavtalen, og forbrukeren leverer båten tilbake til selgeren mot å få refundert kjøpesummen.
Når kan man heve kjøp av båt? Når drømmen forliser
Heving av kjøp er en alvorlig sak, og det er strenge vilkår som må være oppfylt for at forbrukeren skal ha rett til å heve kjøpet.
Vesentlighetskravet: En høy terskel
Forbrukeren kan bare heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Dette innebærer at mangelen må ha en viss betydning for forbrukeren, og at det ikke er rimelig å forvente at forbrukeren skal godta mangelen.
Vurderingstemaer: Når domstolene setter kursen
Om en mangel er vesentlig, beror på en konkret vurdering av alle relevante omstendigheter. Rettspraksis har etablert en rekke momenter som kan være relevante i denne vurderingen:
-
Mangelens art og omfang: En alvorlig mangel som i stor grad reduserer båtens bruksverdi, vil lettere anses som vesentlig. For eksempel vil en motorhavari eller en lekkasje i skroget lettere anses som vesentlig enn en mindre ripe i lakken.
-
Kostnader ved retting: Dersom kostnadene ved retting er svært høye i forhold til båtens verdi, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil en kostbar reparasjon av motoren på en eldre båt lettere anses som vesentlig enn en rimelig reparasjon av en mindre skade.
-
Tidligere avhjelpsforsøk: Dersom selgeren har forsøkt å rette mangelen uten å lykkes, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil en gjentatt lekkasje i skroget, til tross for flere reparasjonsforsøk, lettere anses som vesentlig enn en enkeltstående feil som raskt blir rettet.
-
Betydningen for forbrukeren: Dersom mangelen har stor betydning for forbrukerens bruk av båten, vil den lettere anses som vesentlig. For eksempel vil en mangel som hindrer forbrukeren i å bruke båten til det formålet den ble kjøpt for, lettere anses som vesentlig enn en mangel som bare er av kosmetisk art.
Rettspraksis:
-
Rt-2015-321 (Elbildommen): Høyesterett kom til at en bil som var solgt som ny, men som hadde vært registrert i Tyskland og kjørt 897 kilometer, hadde mangler som ga grunnlag for heving. Retten la vekt på at bilen var markedsført og solgt som ny, og at det hadde en egenverdi for forbrukeren at bilen ikke tidligere var benyttet.
-
Rt-2006-179 (Støvletthældommen): Høyesterett kom til at en forbruker ikke kunne kreve omlevering av et par støvletter der hælen hadde falt av, men måtte nøye seg med retting. Retten la vekt på forholdet mellom kostnadene ved omlevering og retting, og at omlevering ville være uforholdsmessig kostbart.
Eksempler på vesentlige mangler: Når det er grunn til å kaste loss
-
Motorhavari: Dersom båtens motor havarerer kort tid etter kjøpet, og dette skyldes en mangel som var til stede ved leveringen, vil dette normalt anses som en vesentlig mangel. For eksempel vil en motor som skjærer seg på grunn av en produksjonsfeil, være en vesentlig mangel.
-
Skjulte skader: Dersom båten har skjulte skader som ikke ble oppdaget ved kjøpet, og som i stor grad reduserer båtens verdi, vil dette kunne anses som en vesentlig mangel. For eksempel vil råteskader i skroget eller en skadet kjøl være en vesentlig mangel.
-
Feilaktige opplysninger: Dersom selgeren har gitt uriktige opplysninger om båtens egenskaper, og dette har hatt betydning for kjøperens beslutning om å kjøpe båten, vil dette kunne anses som en vesentlig mangel. For eksempel vil det være en vesentlig mangel dersom selgeren opplyser at båten har en toppfart på 30 knop, men den i realiteten bare klarer 20 knop.
Reklamasjon: Når du må rope «mann over bord!»
For å kunne heve kjøp av båt, må forbrukeren reklamere over mangelen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget. Reklamasjon innebærer at forbrukeren gir selgeren beskjed om at det foreligger en mangel, og at han eller hun vil gjøre mangelen gjeldende.
Reklamasjonsfrister: Når klokken tikker
Forbrukerkjøpsloven har to reklamasjonsfrister:
-
Relativ reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Denne fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
-
Absolutt reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere senest to år etter at han eller hun overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år.
Eksempel 9: Du kjøper en brukt båt, og oppdager en lekkasje i skroget tre måneder etter leveringen. Du må reklamere over mangelen innen rimelig tid, og senest innen to år etter leveringen.
Eksempel 10: Du kjøper en ny båt med en motor som er ment å vare i minst ti år. Motoren havarerer etter fire år. Du må reklamere over mangelen innen rimelig tid, og senest innen fem år etter leveringen.
Formkrav til reklamasjon: Når det holder med et «Mayday!»
Det stilles ingen formelle krav til reklamasjonen. Den kan gis muntlig eller skriftlig. Det er imidlertid lurt å reklamere skriftlig, slik at man har dokumentasjon for at man har reklamert. Reklamasjonen bør inneholde en beskrivelse av mangelen, og hva forbrukeren krever.
Tilbakelevering og refusjon: Når du kan gå i land
Dersom kjøpet heves, må forbrukeren levere båten tilbake til selgeren, og selgeren må refundere kjøpesummen. Forbrukeren kan kreve erstatning for eventuelle utgifter i forbindelse med tilbakeleveringen, for eksempel transportkostnader.
Nyttevederlag: Når du må betale for bruksgleden
Dersom forbrukeren har hatt vesentlig nytte av båten før hevingen, kan selgeren kreve et nyttevederlag. Nyttevederlaget skal tilsvare den verdien forbrukeren har hatt av å bruke båten.
Eksempel 11: Du kjøper en ny båt, og hever kjøpet etter ett år på grunn av en vesentlig mangel. Du har brukt båten flittig i sommermånedene, og selgeren kan derfor kreve et nyttevederlag for den bruksgleden du har hatt av båten.
Forsinkelsesrenter: Når selgeren må betale for forsinkelsen
Dersom selgeren er forsinket med å tilbakebetale kjøpesummen, kan forbrukeren kreve forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrentene skal beregnes fra den dag selgeren mottok betalingen.
Forholdet til selgerens rettigheter: Når selgeren kan rette opp kursen
Selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny båt. Dersom selgeren lykkes med dette innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke forbrukeren heve kjøpet av båten.
Retting og omlevering: Når selgeren får en ny sjanse
Selgeren kan tilby å rette mangelen eller levere en ny båt, selv om forbrukeren ikke har krevd det. Dersom selgeren retter mangelen eller leverer en ny båt innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke forbrukeren heve båtkjøpet.
Avhjelpsfrister: Når selgeren må handle raskt
Selgeren må avhjelpe mangelen innen rimelig tid etter at forbrukeren har reklamert. Hva som er rimelig tid, avhenger av mangelens art og omfang, og selgerens muligheter for å skaffe reservedeler eller en ny båt.
Ulempene for forbrukeren: Når selgeren må ta hensyn
Avhjelpen må skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Dette innebærer at selgeren må ta hensyn til forbrukerens behov for å bruke båten, og at avhjelpen ikke må ta urimelig lang tid.
Særlig om kjøp av brukt båt: Når du må seile med forsiktighet
Ved kjøp av brukt båt må forbrukeren være forberedt på at båten har en viss grad av slitasje. Det er derfor viktig å undersøke båten nøye før kjøpet, og eventuelt få den undersøkt av en sakkyndig. Terskelen for å heve kjøpet av en brukt båt vil normalt være høyere enn ved kjøp av en ny båt.
Forventninger til bruktbåter: Når du ikke kan forvente en splitter ny skute
Forbrukeren kan ikke forvente at en brukt båt er i samme stand som en ny båt. Det må tas hensyn til båtens alder, kilometerstand og tidligere bruk.
Undersøkelsesplikt: Når du må se nøye etter
Forbrukeren har en undersøkelsesplikt før kjøpet av en brukt båt. Dette innebærer at forbrukeren må undersøke båten nøye, og eventuelt få den undersøkt av en sakkyndig. Dersom forbrukeren unnlater å undersøke båten, eller unnlater å oppdage mangler som han eller hun burde ha oppdaget, kan det være vanskeligere å heve kjøpet.
Oppsummering: Når du kan sette kursen mot en ny båtdrøm
Heving av kjøp av båt er en alvorlig sak, og det er viktig at forbrukeren er klar over sine rettigheter. Dersom du har kjøpt en båt med mangler, bør du kontakte selgeren og reklamere over mangelen. Dersom mangelen er vesentlig, kan du ha rett til å heve kjøpet. Det er imidlertid viktig å huske at selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny båt.
Dersom du er usikker på dine rettigheter, bør du søke juridisk bistand. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om du har grunnlag for å heve kjøpet, og kan bistå deg i forhandlinger med selgeren.
[Tematikken er også skrevet om av nettavisen]