Paragrafer Logo

Heving av el-sparkesykkel [en komplett guide]

Innholdsfortegnelse

Heve kjøp av el-sparkesykkel: når kan du angre?

Forbrukerkjøpsloven som sikkerhetsnett

El-sparkesykler har blitt et vanlig syn i norske byer, og for mange er de et praktisk og miljøvennlig transportmiddel. Men hva skjer når den nye el-sparkesykkelen ikke fungerer som den skal, eller har skjulte feil og mangler? Da kan det være aktuelt å heve kjøpet, og denne artikkelen gir deg en komplett guide til dine rettigheter som forbruker.

Kjøp av el-sparkesykkel mellom en forbruker og en næringsdrivende reguleres av forbrukerkjøpsloven. Denne loven er et sikkerhetsnett for forbrukeren, og gir et sterkt vern mot useriøse selgere og skjulte mangler.

Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, noe som betyr at selgeren ikke kan avtale vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det loven bestemmer. Dette gjelder selv om vilkårene er skriftlig avtalt i kjøpekontrakten.

Når har en el-sparkesykkel en mangel?

En el-sparkesykkel har en mangel dersom den ikke er i samsvar med avtalen eller forventningene. Dette kan omfatte et bredt spekter av forhold, fra synlige skader til skjulte feil og manglende opplysninger.

Fysiske mangler

Fysiske mangler er feil eller skader ved el-sparkesykkelen som ikke er avtalt eller forventet. Dette kan for eksempel være:

  • Batteriproblemer: Batteriet lader ikke, har dårlig rekkevidde eller slutter å virke.

  • Motorproblemer: Motoren starter ikke, har redusert effekt eller lager unormal lyd.

  • Skader på ramme, dekk eller bremser: Skader som oppstår uten at el-sparkesykkelen har vært utsatt for ytre påvirkning.

  • Feil på elektrisk anlegg: Lys, display eller andre elektriske komponenter fungerer ikke.

Eksempel: Du kjøper en ny el-sparkesykkel, og oppdager at bremsene ikke fungerer som de skal. Dette er en fysisk mangel, da el-sparkesykkelen ikke er levert i den stand du kunne forvente.

Rettslige mangler

Rettslige mangler oppstår når tredjeperson har rettigheter i el-sparkesykkelen som hindrer eller begrenser forbrukerens bruk av den. Dette kan for eksempel være:

  • Pant: En tidligere eier har pant i el-sparkesykkelen, og kan kreve tvangssalg dersom pantegjelden ikke betales.

  • Heftelser: Det hviler andre heftelser på el-sparkesykkelen, for eksempel utlegg eller arrest.

  • Eiendomsrett: Selgeren har ikke full eiendomsrett til el-sparkesykkelen, og kan ikke overdra eiendomsretten til forbrukeren.

Eksempel: Du kjøper en brukt el-sparkesykkel, og det viser seg at den er stjålet. Dette er en rettslig mangel, da selgeren ikke hadde rett til å selge el-sparkesykkelen.

Mangler ved opplysninger

Mangler ved opplysninger oppstår når selgeren har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om el-sparkesykkelen. Dette kan for eksempel være:

  • Feilaktig beskrivelse av el-sparkesykkelens tilstand: Selgeren opplyser at el-sparkesykkelen er i god stand, men den har i realiteten skjulte feil eller mangler.

  • Taushet om vesentlige forhold: Selgeren unnlater å opplyse om kjente feil eller mangler ved el-sparkesykkelen.

  • Villedende markedsføring: Selgeren bruker bilder eller beskrivelser som gir et feilaktig inntrykk av el-sparkesykkelens egenskaper.

Eksempel: Du kjøper en el-sparkesykkel, og selgeren opplyser at den har en rekkevidde på 50 kilometer. Det viser seg at rekkevidden i realiteten bare er 30 kilometer. Dette er en mangel ved opplysninger, da selgeren har gitt uriktige opplysninger om el-sparkesykkelens egenskaper.

Reklamasjon: gi beskjed i tide

Dersom det foreligger en mangel ved el-sparkesykkelen, må forbrukeren reklamere over mangelen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Reklamasjon innebærer at forbrukeren gir selgeren beskjed om at det foreligger en mangel, og at han eller hun vil gjøre mangelen gjeldende.

Reklamasjonsfrister

Forbrukerkjøpsloven har to reklamasjonsfrister:

  • Relativ reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Denne fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

  • Absolutt reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere senest to år etter at han eller hun overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år.

Eksempel: Du kjøper en el-sparkesykkel, og oppdager en feil ved batteriet seks måneder etter kjøpet. Du må reklamere over mangelen innen rimelig tid, og senest innen to år etter kjøpet.

Formkrav til reklamasjon

Det stilles ingen formelle krav til reklamasjonen. Den kan gis muntlig eller skriftlig. Det er imidlertid lurt å reklamere skriftlig, slik at man har dokumentasjon for at man har reklamert. Reklamasjonen bør inneholde en beskrivelse av mangelen, og hva forbrukeren krever.

Forbrukerens rettigheter ved mangler

Dersom det foreligger en mangel ved el-sparkesykkelen, har forbrukeren en rekke rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Disse rettighetene gir forbrukeren mulighet til å få mangelen rettet, få en ny el-sparkesykkel, få prisavslag eller heve kjøpet.

Retting

Forbrukeren kan kreve at selgeren retter mangelen for egen regning. Dette innebærer at selgeren må reparere feilen eller skaden, eller sørge for at dette blir gjort av et verksted. Retting skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Eksempel: Du kjøper en el-sparkesykkel, og oppdager at dekket er punktert. Du kan kreve at selgeren retter mangelen ved å reparere eller skifte ut dekket.

Omlevering

Forbrukeren kan kreve at selgeren leverer en ny, tilsvarende el-sparkesykkel. Dette gjelder dersom retting er umulig eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader. Omlevering skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Eksempel: Du kjøper en el-sparkesykkel, og motoren slutter å virke etter kort tid. Reparasjon av motoren er svært kostbar, og du kan derfor kreve omlevering, dvs. at selgeren leverer en ny el-sparkesykkel med en fungerende motor.

Prisavslag

Forbrukeren kan kreve et prisavslag som tilsvarer verdireduksjonen på grunn av mangelen. Prisavslaget skal settes slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.

Eksempel: Du kjøper en el-sparkesykkel, og oppdager at batteriet har redusert kapasitet, noe som reduserer el-sparkesykkelens verdi med 15 %. Du kan kreve et prisavslag på 15 % av kjøpesummen.

Heving

Heving er den mest inngripende misligholdsbeføyelsen, og forbrukeren kan bare heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Ved heving opphører kjøpsavtalen, og forbrukeren leverer el-sparkesykkelen tilbake til selgeren mot å få refundert kjøpesummen.

Heving av kjøp av el-sparkesykkel: når er det aktuelt?

Heving av kjøp er en alvorlig sak, og det er strenge vilkår som må være oppfylt for at forbrukeren skal ha rett til å heve kjøpet.

Vesentlighetskravet

Forbrukeren kan bare heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Dette innebærer at mangelen må ha en viss betydning for forbrukeren, og at det ikke er rimelig å forvente at forbrukeren skal godta mangelen.

Vurderingstemaer

Om en mangel er vesentlig, beror på en konkret vurdering av alle relevante omstendigheter. Rettspraksis har etablert en rekke momenter som kan være relevante i denne vurderingen:

  • Mangelens art og omfang: En alvorlig mangel som i stor grad reduserer el-sparkesykkelens bruksverdi, vil lettere anses som vesentlig. For eksempel vil en motorhavari eller et defekt batteri lettere anses som vesentlig enn en mindre ripe i lakken.

  • Kostnader ved retting: Dersom kostnadene ved retting er svært høye i forhold til el-sparkesykkelens verdi, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil en kostbar reparasjon av motoren på en eldre el-sparkesykkel lettere anses som vesentlig enn en rimelig reparasjon av en punktering.

  • Tidligere avhjelpsforsøk: Dersom selgeren har forsøkt å rette mangelen uten å lykkes, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil et batteri som gjentatte ganger lader ut for raskt, til tross for at selgeren har forsøkt å reparere det, lettere anses som vesentlig enn en enkeltstående feil som raskt blir rettet.

  • Betydningen for forbrukeren: Dersom mangelen har stor betydning for forbrukerens bruk av el-sparkesykkelen, vil den lettere anses som vesentlig. For eksempel vil en mangel som hindrer forbrukeren i å bruke el-sparkesykkelen til å kjøre til og fra jobb, lettere anses som vesentlig enn en mangel som bare er av kosmetisk art.

Rettspraksis

  • Rt-2015-321 (Elbildommen): Høyesterett kom til at en bil som var solgt som ny, men som hadde vært registrert i Tyskland og kjørt 897 kilometer, hadde mangler som ga grunnlag for heving. Retten la vekt på at bilen var markedsført og solgt som ny, og at det hadde en egenverdi for forbrukeren at bilen ikke tidligere var benyttet.

  • Rt-2006-179 (Støvletthældommen): Høyesterett kom til at en forbruker ikke kunne kreve omlevering av et par støvletter der hælen hadde falt av, men måtte nøye seg med retting. Retten la vekt på forholdet mellom kostnadene ved omlevering og retting, og at omlevering ville være uforholdsmessig kostbart.

Eksempler på vesentlige mangler

  • Motorhavari: Dersom el-sparkesykkelens motor havarerer kort tid etter kjøpet, og dette skyldes en mangel som var til stede ved leveringen, vil dette normalt anses som en vesentlig mangel. For eksempel vil en motor som brenner opp på grunn av en produksjonsfeil, være en vesentlig mangel.

  • Defekt batteri: Dersom batteriet ikke lader, har svært dårlig rekkevidde eller slutter å virke kort tid etter kjøpet, og dette skyldes en mangel som var til stede ved leveringen, vil dette normalt anses som en vesentlig mangel.

  • Feilaktige opplysninger: Dersom selgeren har gitt uriktige opplysninger om el-sparkesykkelens egenskaper, og dette har hatt betydning for kjøperens beslutning om å kjøpe el-sparkesykkelen, vil dette kunne anses som en vesentlig mangel. For eksempel vil det være en vesentlig mangel dersom selgeren opplyser at el-sparkesykkelen har en toppfart på 25 km/t, men den i realiteten bare klarer 15 km/t.

Tilbakelevering og refusjon

Dersom kjøpet heves, må forbrukeren levere el-sparkesykkelen tilbake til selgeren, og selgeren må refundere kjøpesummen. Forbrukeren kan kreve erstatning for eventuelle utgifter i forbindelse med tilbakeleveringen, for eksempel transportkostnader.

Nyttevederlag

Dersom forbrukeren har hatt vesentlig nytte av el-sparkesykkelen før hevingen, kan selgeren kreve et nyttevederlag. Nyttevederlaget skal tilsvare den verdien forbrukeren har hatt av å bruke el-sparkesykkelen.

Eksempel: Du kjøper en el-sparkesykkel, og hever kjøpet etter seks måneder på grunn av en vesentlig mangel. Du har brukt el-sparkesykkelen daglig i denne perioden, og selgeren kan derfor kreve et nyttevederlag for den bruksgleden du har hatt av el-sparkesykkelen.

Forsinkelsesrenter

Dersom selgeren er forsinket med å tilbakebetale kjøpesummen, kan forbrukeren kreve forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrentene skal beregnes fra den dag selgeren mottok betalingen.

Forholdet til selgerens rettigheter

Selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny el-sparkesykkel. Dersom selgeren lykkes med dette innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke forbrukeren heve kjøpet.

Retting og omlevering

Selgeren kan tilby å rette mangelen eller levere en ny el-sparkesykkel, selv om forbrukeren ikke har krevd det. Dersom selgeren retter mangelen eller leverer en ny el-sparkesykkel innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke forbrukeren heve kjøpet.

Avhjelpsfrister

Selgeren må avhjelpe mangelen innen rimelig tid etter at forbrukeren har reklamert. Hva som er rimelig tid, avhenger av mangelens art og omfang, og selgerens muligheter for å skaffe reservedeler eller en ny el-sparkesykkel.

Ulempene for forbrukeren

Avhjelpen må skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Dette innebærer at selgeren må ta hensyn til forbrukerens behov for å bruke el-sparkesykkelen, og at avhjelpen ikke må ta urimelig lang tid.

Særlig om kjøp av brukt el-sparkesykkel

Ved kjøp av brukt el-sparkesykkel må forbrukeren være forberedt på at el-sparkesykkelen har en viss grad av slitasje. Det er derfor viktig å undersøke el-sparkesykkelen nøye før kjøpet, og eventuelt få den undersøkt av en sakkyndig. Terskelen for å heve kjøpet av en brukt el-sparkesykkel vil normalt være høyere enn ved kjøp av en ny el-sparkesykkel.

Forventninger til brukte el-sparkesykler

Forbrukeren kan ikke forvente at en brukt el-sparkesykkel er i samme stand som en ny el-sparkesykkel. Det må tas hensyn til el-sparkesykkelens alder, kilometerstand og tidligere bruk.

Undersøkelsesplikt

Forbrukeren har en undersøkelsesplikt før kjøpet av en brukt el-sparkesykkel. Dette innebærer at forbrukeren må undersøke el-sparkesykkelen nøye, og eventuelt få den undersøkt av en sakkyndig. Dersom forbrukeren unnlater å undersøke el-sparkesykkelen, eller unnlater å oppdage mangler som han eller hun burde ha oppdaget, kan det være vanskeligere å heve kjøpet.

Oppsummering

Heving av kjøp av el-sparkesykkel er en alvorlig sak, og det er viktig at forbrukeren er klar over sine rettigheter. Dersom du har kjøpt en el-sparkesykkel med mangler, bør du kontakte selgeren og reklamere over mangelen. Dersom mangelen er vesentlig, kan du ha rett til å heve kjøpet. Det er imidlertid viktig å huske at selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny el-sparkesykkel.

Dersom du er usikker på dine rettigheter, bør du søke juridisk bistand. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om du har grunnlag for å heve kjøpet, og kan bistå deg i forhandlinger med selgeren.

 

Se også:

Forbrukerkjøpsloven [med enkle forklaringer av alle paragrafene]

Hva er forskjellen på forbrukerkjøplsoven og kjøpsloven?

 

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.