Heving av kjøp av Tesla [En komplett guide over dine rettigheter]

Innholdsfortegnelse

Tema Beskrivelse
Mangler ved Teslaen
Fysiske mangler Feil eller skader ved Teslaen som ikke er avtalt eller forventet.
Rettslige mangler Tredjeperson har rettigheter i Teslaen som hindrer eller begrenser forbrukerens bruk.
Mangler ved opplysninger Selgeren har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om Teslaen.
Forbrukerens rettigheter ved mangler
Retting Selgeren må reparere feilen eller skaden for egen regning.
Omlevering Selgeren leverer en ny, tilsvarende Tesla.
Prisavslag Forbrukeren får et prisavslag som tilsvarer verdireduksjonen.
Heving Kjøpet oppheves, og forbrukeren leverer Teslaen tilbake mot refusjon av kjøpesummen.
Hevingsvilkår
Vesentlighetskravet Mangelen må ha en viss betydning for forbrukeren, og det må ikke være rimelig å forvente at forbrukeren skal godta den.
Reklamasjon Forbrukeren må reklamere over mangelen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget.
Forholdet til selgerens rettigheter
Retting og omlevering Selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny Tesla innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Tilbakelevering og refusjon
Tilbakelevering Forbrukeren leverer Teslaen tilbake til selgeren.
Refusjon Selgeren refunderer kjøpesummen.
Nyttevederlag Selgeren kan kreve et nyttevederlag dersom forbrukeren har hatt vesentlig nytte av Teslaen før hevingen.
Forsinkelsesrenter Forbrukeren kan kreve forsinkelsesrenter dersom selgeren er forsinket med tilbakebetalingen.
Særlig om kjøp av brukt Tesla Forbrukeren må være forberedt på at en brukt Tesla har en viss grad av slitasje. Terskelen for heving vil normalt være høyere enn ved kjøp av en ny bil.

Heving av kjøp av Tesla: En komplett guide for forbrukere

Kjøp av en Tesla er for mange en stor investering, og forventningene til en problemfri bilopplevelse er
naturligvis høye. Dessverre er det ikke alltid at realiteten samsvarer med drømmen, og man kan
oppleve at den nye Teslaen har mangler. I slike situasjoner kan det være aktuelt å heve kjøpet.
Denne artikkelen gir en omfattende oversikt over dine rettigheter som forbruker ved heving av kjøp av
Tesla, og når du kan sette foten ned og kreve pengene tilbake.

Hva er heving av kjøp?

Heving av kjøp er en misligholdsbeføyelse som innebærer at kjøpsavtalen oppheves, og partene føres
tilbake til den situasjonen de var i før kjøpet ble inngått. Forbrukeren leverer da tilbake bilen til
selgeren, og selgeren refunderer kjøpesummen.

Når er det aktuelt å heve kjøp av Tesla?

Forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren et sterkt vern mot mangler ved varer, og det skal relativt mye til før en
mangel anses som uvesentlig. Likevel er heving en alvorlig sak, og det er strenge vilkår som må være
oppfylt for at forbrukeren skal ha rett til å heve kjøpet.

Mangel ved Teslaen: Hva utgjør en mangel?

En Tesla har en mangel dersom den ikke er i samsvar med avtalen eller forventningene. Dette kan
omfatte et bredt spekter av forhold, fra synlige skader til skjulte feil, manglende funksjonalitet og
brudd på opplysninger gitt av selger.

Fysiske mangler: Når teknologien svikter

Fysiske mangler er feil eller skader ved Teslaen som ikke er avtalt eller forventet. Dette kan
for eksempel være:

  • Batteriproblemer: Batteriet lader ikke som forventet, rekkevidden er betydelig lavere enn
    oppgitt, eller det er andre problemer med batteriets funksjonalitet.

  • Motorproblemer: Motoren starter ikke, yter ikke som forventet, lager unormale lyder, eller
    det er andre problemer med motorens funksjonalitet.

  • Softwarefeil: Softwaren fungerer ikke som den skal, det er feil med skjerm eller
    infotainmentsystem, eller det er andre problemer med bilens elektroniske systemer.

  • Skader på karosseri eller interiør: Bulker, riper, lakkskader, rust, skader på seter eller
    dashbord, eller andre skader som ikke er avtalt eller forventet.

  • Slitasje utover det forventede: For eksempel unormal slitasje på bremser, dekk, eller
    interiør.

Eksempler på fysiske mangler

Eksempel 1: Du kjøper en brukt Tesla Model S, og selgeren opplyser at batteriet har en
rekkevidde på 500 kilometer. Etter kort tid oppdager du at rekkevidden er betydelig lavere, og at
du kun klarer 350 kilometer på en full lading. Dette er en fysisk mangel, da batteriet ikke
samsvarer med selgerens opplysninger.

Eksempel 2: Du kjøper en ny Tesla Model 3, og oppdager ved levering at det er en bulk i
panseret. Dette er en fysisk mangel, da bilen ikke er levert i den stand du kunne forvente av en
ny bil.

Eksempel 3: Du kjøper en Tesla Model X, og etter kort tid opplever du problemer med
softwaren. Skjermen fryser ofte, og du har problemer med å koble til internett. Dette kan være en
fysisk mangel, dersom softwarefeilene ikke lar seg utbedre.

Rettslige mangler: Når tredjepersoner melder seg på

Rettslige mangler oppstår når tredjeperson har rettigheter i Teslaen som hindrer eller begrenser
forbrukerens bruk av den. Dette kan for eksempel være:

  • Pant: En tidligere eier har pant i bilen, og kan kreve tvangssalg dersom pantegjelden ikke
    betales.

  • Heftelser: Det hviler andre heftelser på bilen, for eksempel utlegg eller arrest.

  • Eiendomsrett: Selgeren har ikke full eiendomsrett til bilen, og kan ikke overdra
    eiendomsretten til forbrukeren.

Eksempel på rettslig mangel

Eksempel 4: Du kjøper en brukt Tesla, og det viser seg at en tidligere eier har pant i bilen.
Dette er en rettslig mangel, da panteretten hindrer deg i å få full eiendomsrett til bilen.

Mangler ved opplysninger: Når det er avvik fra avtalen

Mangler ved opplysninger oppstår når selgeren har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om
Teslaen. Dette kan for eksempel være:

  • Feilaktig beskrivelse av bilens tilstand: Selgeren opplyser at bilen er i god stand, men den
    har i realiteten skjulte feil eller mangler.

  • Taushet om vesentlige forhold: Selgeren unnlater å opplyse om kjente feil eller
    mangler ved bilen.

  • Villedende markedsføring: Selgeren bruker bilder eller beskrivelser som gir et feilaktig
    inntrykk av bilens egenskaper.

Eksempler på mangler ved opplysninger

Eksempel 5: Du kjøper en brukt Tesla, og selgeren opplyser at batteriet er «nylig skiftet».
Det viser seg at batteribyttet er utført med et uoriginalt batteri av dårligere kvalitet. Dette er en
mangel ved opplysninger, da selgeren har gitt uriktige opplysninger om bilens tilstand.

Eksempel 6: Du kjøper en Tesla, og selgeren unnlater å opplyse om at bilen har vært utsatt for
en kollisjon. Dette er en mangel ved opplysninger, da selgeren har fortiet et vesentlig forhold.

Heving av kjøp: Forbrukerens rettigheter

Dersom det foreligger en mangel ved Teslaen, har forbrukeren en rekke rettigheter etter
forbrukerkjøpsloven. Disse rettighetene gir forbrukeren mulighet til å få mangelen rettet, få
en ny bil, få prisavslag eller heve kjøpet.

Retting: Når Tesla må på verksted

Forbrukeren kan kreve at selgeren retter mangelen for egen regning. Dette innebærer at
selgeren må reparere feilen eller skaden, eller sørge for at dette blir gjort av et verksted. Retting
skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Omlevering: Når du kan kreve en ny Tesla

Forbrukeren kan kreve at selgeren leverer en ny, tilsvarende Tesla. Dette gjelder dersom
retting er umulig eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader. Omlevering skal skje
innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Prisavslag: Når du kan få penger tilbake

Forbrukeren kan kreve et prisavslag som tilsvarer verdireduksjonen på grunn av mangelen.
Prisavslaget skal settes slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet
mellom bilens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.

Heving: Når du kan si opp avtalen

Heving er den mest inngripende misligholdsbeføyelsen, og forbrukeren kan bare heve kjøpet
dersom mangelen er vesentlig. Ved heving opphører kjøpsavtalen, og forbrukeren leverer
Teslaen tilbake til selgeren mot å få refundert kjøpesummen.

Heving av kjøp av Tesla: Vesentlighetskravet

For at forbrukeren skal ha rett til å heve kjøpet, må mangelen ved Teslaen være vesentlig.
Dette innebærer at mangelen må ha en viss betydning for forbrukeren, og at det ikke er
rimelig å forvente at forbrukeren skal godta mangelen.

Vurdering av vesentlighet: Faktorer som spiller inn

Om en mangel er vesentlig, beror på en konkret vurdering av alle relevante
omstendigheter. Rettspraksis har etablert en rekke momenter som kan være relevante i denne
vurderingen:

  • Mangelens art og omfang: En alvorlig mangel som i stor grad reduserer bilens
    bruksverdi, vil lettere anses som vesentlig. For eksempel vil et batteri med betydelig
    kortere rekkevidde enn oppgitt, et motorhavari eller en alvorlig softwarefeil lettere
    anses som vesentlig enn en mindre ripe i lakken eller en løs dørlist.

  • Kostnader ved retting: Dersom kostnadene ved retting er svært høye i forhold til bilens
    verdi, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil en kostbar reparasjon av
    batteriet på en eldre Tesla lettere anses som vesentlig enn en rimelig reparasjon av en
    mindre skade.

  • Tidligere avhjelpsforsøk: Dersom selgeren har forsøkt å rette mangelen uten å
    lykkes, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil et gjentatt problem med
    softwaren, til tross for flere oppdateringer, lettere anses som vesentlig enn en
    enkeltstående feil som raskt blir rettet.

  • Betydningen for forbrukeren: Dersom mangelen har stor betydning for forbrukerens
    bruk av bilen, vil den lettere anses som vesentlig. For eksempel vil en mangel som
    hindrer forbrukeren i å bruke bilen til det formålet den ble kjøpt for, lettere anses som
    vesentlig enn en mangel som bare er av kosmetisk art.

Rettspraksis: Når Høyesterett setter kursen

Høyesterett har i en rekke dommer tatt stilling til hva som skal til for at en mangel er vesentlig nok til
å gi grunnlag for heving av kjøp.

Rt-2015-321 (Elbildommen): Høyesterett kom til at en bil som var solgt som ny, men som
hadde vært registrert i Tyskland og kjørt 897 kilometer, hadde mangler som ga grunnlag for
heving. Retten la vekt på at bilen var markedsført og solgt som ny, og at det hadde en egenverdi for
forbrukeren at bilen ikke tidligere var benyttet.

Rt-2006-179 (Støvletthældommen): Høyesterett kom til at en forbruker ikke kunne kreve
omlevering av et par støvletter der hælen hadde falt av, men måtte nøye seg med retting. Retten
la vekt på forholdet mellom kostnadene ved omlevering og retting, og at omlevering ville være
uforholdsmessig kostbart.

Eksempler på vesentlige mangler ved Tesla: Når det er grunn til å heve kjøpet

  • Motorhavari: Dersom Teslaens motor havarerer kort tid etter kjøpet, og dette skyldes
    en mangel som var til stede ved leveringen, vil dette normalt anses som en vesentlig
    mangel. For eksempel vil en motor som skjærer seg på grunn av en produksjonsfeil,
    være en vesentlig mangel.

  • Batteri med betydelig redusert rekkevidde: Dersom batteriet har en vesentlig
    kortere rekkevidde enn det som er oppgitt av selger, vil dette normalt kunne anses som en
    vesentlig mangel.

  • Alvorlig softwarefeil: En softwarefeil som i betydelig grad reduserer bilens
    funksjonalitet, og som ikke lar seg utbedre ved oppdatering, kan være en vesentlig
    mangel.

Reklamasjon: Hvordan forbrukeren melder fra om mangler

For å kunne heve kjøp av Tesla, må forbrukeren reklamere over mangelen innen rimelig tid etter
at den ble oppdaget. Reklamasjon innebærer at forbrukeren gir selgeren beskjed om at det
foreligger en mangel, og at han eller hun vil gjøre mangelen gjeldende.

Reklamasjonsfrister: To frister å forholde seg til

Forbrukerkjøpsloven har to reklamasjonsfrister:

  • Relativ reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere innen rimelig tid etter at han
    eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Denne fristen kan aldri være
    kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

  • Absolutt reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere senest to år etter at han
    eller hun overtok bilen. Dersom bilen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å
    vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år. For Teslaer, som forventes å ha
    lang levetid, vil femårsfristen være den mest relevante.

Formkrav til reklamasjon: Ingen formkrav, men skriftlig anbefales

Det stilles ingen formelle krav til reklamasjonen. Den kan gis muntlig eller skriftlig. Det er
imidlertid lurt å reklamere skriftlig, slik at man har dokumentasjon for at man har
reklamert. Reklamasjonen bør inneholde en beskrivelse av mangelen, og hva forbrukeren
krever.

Forholdet til selgerens rettigheter: Retting og omlevering

Selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny Tesla. Dersom selgeren
lykkes med dette innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke
forbrukeren heve kjøpet av bilen.

Retting og omlevering: Selgerens mulighet til å rette opp

Selgeren kan tilby å rette mangelen eller levere en ny Tesla, selv om forbrukeren ikke har
krevd det. Dersom selgeren retter mangelen eller leverer en ny Tesla innen rimelig tid og
uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke forbrukeren heve kjøpet.

Avhjelpsfrister: Rimelig tid for å rette feilen

Selgeren må avhjelpe mangelen innen rimelig tid etter at forbrukeren har reklamert. Hva som
er rimelig tid, avhenger av mangelens art og omfang, og selgerens muligheter for å skaffe
reservedeler eller en ny bil.

Ulempen for forbrukeren: Når selgeren må ta hensyn

Avhjelpen må skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Dette innebærer at selgeren må
ta hensyn til forbrukerens behov for å bruke bilen, og at avhjelpen ikke må ta urimelig lang
tid. I vurderingen av hva som utgjør vesentlig ulempe, skal det særlig legges vekt på
mangelens betydning for forbrukeren.

Heving av kjøp av Tesla: Tilbakelevering og refusjon

Dersom kjøpet heves, må forbrukeren levere Teslaen tilbake til selgeren, og selgeren må
refundere kjøpesummen. Forbrukeren kan kreve erstatning for eventuelle utgifter i
forbindelse med tilbakeleveringen, for eksempel transportkostnader.

Nyttevederlag: Kompensasjon for bruksglede

Dersom forbrukeren har hatt vesentlig nytte av Teslaen før hevingen, kan selgeren kreve
et nyttevederlag. Nyttevederlaget skal tilsvare den verdien forbrukeren har hatt av å bruke
bilen.

Forsinkelsesrenter: Når selgeren er forsinket med tilbakebetaling

Dersom selgeren er forsinket med å tilbakebetale kjøpesummen, kan forbrukeren kreve
forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrentene skal beregnes fra den dag selgeren mottok
betalingen.

Særlig om kjøp av brukt Tesla: Viktig å undersøke nøye

Ved kjøp av brukt Tesla må forbrukeren være forberedt på at bilen har en viss grad av
slitasje. Det er derfor viktig å undersøke bilen nøye før kjøpet, og eventuelt få den
undersøkt av en sakkyndig. Terskelen for å heve kjøpet av en brukt Tesla vil normalt være
høyere enn ved kjøp av en ny bil.

Forventninger til bruktbiler: Ikke samme krav som ved ny bil

Forbrukeren kan ikke forvente at en brukt Tesla er i samme stand som en ny bil. Det må tas
hensyn til bilens alder, kilometerstand og tidligere bruk.

Se også: 

Heving av bilkjøp [En komplett guide for forbrukere]

Hva er forskjellen på forbrukerkjøplsoven og kjøpsloven?

 

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.