Byggesøknad og tillatelser ved håndverkertjenester: En guide
Håndverkertjenesteloven regulerer ikke byggesøknader og tillatelser. Ansvaret for å innhente nødvendige tillatelser ligger hos forbrukeren, men håndverkeren har en veiledningsplikt.
Planlegger du oppussing eller bygging? Da er det viktig å avklare om du trenger
byggesøknad eller andre tillatelser. Denne artikkelen gir en grundig oversikt over
regelverket, ansvarsfordelingen og håndverkerens veiledningsplikt.
Introduksjon
Håndverkertjenester omfatter et bredt spekter av arbeid, fra enkle reparasjoner til
omfattende byggeprosjekter. I mange tilfeller vil slike arbeider kreve byggesøknad
eller andre tillatelser fra kommunen. Regelverket kan virke komplisert, og det er
viktig å avklare ansvarsfordelingen for å unngå ubehagelige overraskelser og
potensielle konflikter med kommunen.
Håndverkertjenesteloven: Fokus på avtaleforholdet
Håndverkertjenesteloven, formelt kalt “Lov om håndverkertjenester m.m. for forbrukere”,
regulerer forholdet mellom forbrukere og tjenesteytere i forbindelse med arbeid på
ting eller fast eiendom. Loven har som formål å beskytte forbrukernes interesser,
og fokuserer primært på å sikre at tjenesten utføres fagmessig og i samsvar
med avtalen.
Byggesøknad og tillatelser utenfor lovens virkeområde
Håndverkertjenesteloven regulerer ikke byggesøknader og tillatelser. Dette
faller inn under plan- og bygningsloven, som er en separat lov som regulerer
arealplanlegging og byggesaksbehandling.
Plan- og bygningsloven: Regelverket for byggesaker
Plan- og bygningsloven, formelt kalt “Lov om planlegging og byggesaksbehandling”,
regulerer alle sider ved byggesaker, fra planlegging til ferdigstillelse. Loven
har som formål å sikre en bærekraftig utvikling av omgivelsene våre, og å
ivareta hensynet til allmenne og private interesser.
Byggesøknadsplikt
Plan- og bygningsloven § 20-1 fastslår at det kreves byggesøknad for
“tiltak som krever byggetillatelse etter § 20-2”.
Tiltak som krever byggetillatelse:
-
Oppføring av nye byggverk
-
Tilbygg og påbygg
-
Endring av bruksformål
-
Fasadeendringer
-
Riving av byggverk
-
Installasjon av skilt og reklame
Unntak fra byggesøknadsplikt:
Plan- og bygningsloven § 20-5 lister opp en rekke unntak fra
byggesøknadsplikten, f.eks. for mindre tiltak som ikke er til hinder
for allmenne interesser eller andres bruk av eiendommen.
Ansvar for byggesøknad
Ansvaret for å innhente byggesøknad og andre tillatelser ligger hos
tiltakshaveren. Tiltakshaveren er den som skal realisere tiltaket,
og er vanligvis eieren av eiendommen.
Håndverkerens veiledningsplikt
Selv om håndverkeren ikke har ansvaret for å innhente byggesøknad, har
han en veiledningsplikt overfor forbrukeren. Håndverkeren skal
informere forbrukeren om:
-
Om det er nødvendig med byggesøknad eller andre tillatelser for
det aktuelle arbeidet. -
Hvilke krav som stilles til byggesøknaden.
-
Hvordan byggesøknaden skal sendes inn.
Typiske scenarier og ansvarsfordeling
1. Oppussing av bad
En forbruker ønsker å pusse opp badet sitt, og bestiller en rørlegger og en
elektriker til å utføre arbeidet.
Ansvar for byggesøknad: Forbrukeren er ansvarlig for å innhente
byggesøknad dersom oppussingen krever det, f.eks. dersom det skal
gjøres endringer i røropplegg eller elektrisk anlegg.
Håndverkerens veiledningsplikt: Rørleggeren og elektrikeren har
plikt til å informere forbrukeren om at det kan være nødvendig med
byggesøknad, og om hvordan byggesøknaden skal sendes inn.
2. Bygging av terrasse
En forbruker ønsker å bygge en terrasse, og bestiller en snekker til å
utføre arbeidet.
Ansvar for byggesøknad: Forbrukeren er ansvarlig for å innhente
byggesøknad dersom terrassen krever det, f.eks. dersom den er over
en viss størrelse eller høyde.
Håndverkerens veiledningsplikt: Snekkeren har plikt til å
informere forbrukeren om at det kan være nødvendig med byggesøknad,
og om hvordan byggesøknaden skal sendes inn.
3. Installasjon av varmepumpe
En forbruker ønsker å installere en varmepumpe, og bestiller en
rørlegger til å utføre arbeid