Arveloven § 88a: Digitalt skifte av dødsbo

Innholdsfortegnelse

Arveloven § 88a: Digitalt skifte av dødsbo

§ 88a. Digitalt skifte av dødsbo

Oppgavene som følger av lovens tredje del, kan utføres gjennom offentlige tjenester for digitalt skifte av dødsbo. Departementet kan gi forskrift om offentlige tjenester for digitalt skifte av dødsbo, bruk av infrastruktur, innhenting og formidling av opplysninger på vegne av bruker mv.

Departementet kan gi forskrift om nødvendig behandling av personopplysninger i forbindelse med digitalt skifte av dødsbo etter første ledd, blant annet om behandlingsansvar, formålet med behandlingen, automatiserte avgjørelser, deling, lagring, adgangen til viderebehandling, retting og sletting.

Departementet kan gi forskrift om utlevering av opplysninger til offentlige myndigheter for bruk til statistikkformål.

Så langt det er nødvendig for å utføre oppgaver som følger av lovens tredje del, kan offentlige og private virksomheter, domstolene og forvaltningsorganer uten hinder av taushetsplikt dele opplysninger i forbindelse med gjennomføring av digitalt skifte av dødsbo. Departementet kan gi forskrift om plikt til å dele opplysninger uten hinder av taushetsplikt, og om at enkelte opplysninger ikke skal kunne deles etter første punktum.

Analyse av Arveloven § 88a

Arveloven § 88a ble tilføyd ved lov 22. juni 2022 nr. 81 og trådte i kraft 1. oktober 2023. Bestemmelsen åpner for digitalt skifte av dødsbo og gir hjemmel for utfyllende regler i forskrift.

Paragrafen er plassert i arvelovens tredje del, som omhandler dødsfallsbehandling og skifte av dødsbo. Bestemmelsen er en del av kapittel 12, som gir generelle saksbehandlingsregler for skifte av dødsbo.

Formål med bestemmelsen

Formålet med arveloven § 88a er å legge til rette for en mer effektiv og brukervennlig skiftebehandling ved å åpne for digitalisering av prosessen.

Digitalt skifte kan forenkle og effektivisere skiftebehandlingen ved å:

  • Redusere papirarbeid og manuell saksbehandling: Digital innsending av dokumenter og automatisert behandling av oppgaver kan spare tid og ressurser for både brukerne og domstolene.

  • Øke tilgjengeligheten: Digitale tjenester kan gjøre det enklere for arvinger og andre involverte å få tilgang til informasjon og delta i skifteprosessen, uavhengig av geografisk beliggenhet.

  • Forbedre informasjonsflyten: Digital deling av opplysninger mellom ulike aktører kan bidra til en mer effektiv og korrekt skiftebehandling.

Anvendelsesområde

Bestemmelsen gjelder for alle oppgaver som følger av arvelovens tredje del, det vil si alle oppgaver knyttet til dødsfallsbehandling og skifte av dødsbo. Dette omfatter blant annet:

  • Melding av dødsfall

  • Registrering og sikring av boets eiendeler

  • Innsyn i arvelaterens økonomiske forhold

  • Utstedelse av skifteattest eller uskifteattest

  • Fordeling av arven

  • Behandling av tvister

Hjemmel for forskrifter

Arveloven § 88a gir departementet en vid adgang til å gi utfyllende regler om digitalt skifte i forskrift. Departementet kan blant annet gi forskrift om:

  • Offentlige tjenester for digitalt skifte: Dette kan omfatte regler om hvilke tjenester som skal tilbys, hvordan tjenestene skal utformes, og hvilke krav som skal stilles til brukerne.

  • Bruk av infrastruktur: Dette kan omfatte regler om hvilke tekniske løsninger som skal benyttes, og hvordan sikkerheten skal ivaretas.

  • Innhenting og formidling av opplysninger: Dette kan omfatte regler om hvilke opplysninger som skal innhentes, hvordan opplysningene skal behandles, og hvem som skal ha tilgang til opplysningene.

  • Behandling av personopplysninger: Dette kan omfatte regler om behandlingsansvar, formålet med behandlingen, automatiserte avgjørelser, deling, lagring, adgangen til viderebehandling, retting og sletting av personopplysninger.

  • Utlevering av opplysninger til statistikkformål: Dette kan omfatte regler om hvilke opplysninger som kan utleveres, til hvem opplysningene kan utleveres, og hvordan opplysningene skal anonymiseres.

  • Plikt til å dele opplysninger: Dette kan omfatte regler om hvilke offentlige og private virksomheter som har plikt til å dele opplysninger med domstolene i forbindelse med digitalt skifte, og hvilke opplysninger som skal unntas fra delingsplikten.

Taushetsplikt

Bestemmelsen innebærer et unntak fra taushetsplikten for offentlige og private virksomheter, domstolene og forvaltningsorganer, så langt det er nødvendig for å utføre oppgaver som følger av arvelovens tredje del. Dette innebærer at disse aktørene kan dele opplysninger med hverandre i forbindelse med digitalt skifte, uten hinder av taushetsplikt. Departementet kan imidlertid i forskrift gi regler om at enkelte opplysninger ikke skal kunne deles.

Praktiske eksempler

Eksempel 1: En arving kan bruke en digital tjeneste for å melde dødsfallet til tingretten og for å søke om skifteattest. Arvingen kan laste opp nødvendige dokumenter, som dødsattest og testament, og fylle ut elektroniske skjemaer.

Eksempel 2: En bank kan dele opplysninger om arvelaterens konti med tingretten gjennom en digital tjeneste. Banken kan også motta en elektronisk formuesfullmakt fra tingretten, som gir arvingene tilgang til kontoopplysninger.

Eksempel 3: Skatteetaten kan dele opplysninger om arvelaterens skatteforhold med tingretten gjennom en digital tjeneste. Tingretten kan bruke disse opplysningene til å beregne arveavgiften.

Ansvarsfraskrivelse

Informasjonen i denne artikkelen er kun ment som en generell veiledning og kan være ufullstendig eller unøyaktig. Det er viktig å søke juridisk rådgivning fra en kvalifisert advokat for å få konkrete råd om din situasjon.

[Se også: Helhetlig oversikt over arveloven]

[Se også: Ressursside for rettsområdet arverett]

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.