Paragrafer Logo

Forbrukerkjøpsloven § 15: hvilken tilstand skal tingen være i?

Innholdsfortegnelse

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger av avtalen. Tingen skal leveres med innpakning og alt tilbehør som følger av avtalen. Det samme gjelder veiledning, herunder veiledning om installasjon, og eventuelle oppdateringer. Tingen skal passe til særlige formål som forbrukeren senest på tidspunktet for avtaleinngåelsen har gjort selgeren kjent med, dersom selgeren har akseptert dette.

Tingen skal også være i samsvar med kravene som følger av tredje og fjerde ledd, med mindre forbrukeren ved inngåelsen av avtalen ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap ved tingen ville avvike fra disse kravene, og uttrykkelig og særskilt aksepterte dette avviket.

Hvis det ikke er avtalt noe annet i samsvar med reglene i annet ledd, skal tingen

a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b. svare til den mengde og ha de egenskaper og andre funksjoner, blant annet med hensyn til holdbarhet, funksjonalitet og sikkerhet, som er vanlige for ting av samme type, og som forbrukeren med rimelighet kan forvente ved kjøp av en slik ting
c. være av samme kvalitet som og tilsvare beskrivelsen av en prøve eller modell som selgeren har gjort tilgjengelig for forbrukeren før inngåelsen av avtalen
d. leveres med relevant tilbehør, slik som innpakning, installasjonsveiledning, bruksanvisning eller annen veiledning, som forbrukeren med rimelighet kan forvente å få
e. være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning.

For ting som i samsvar med § 2 første ledd bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse, skal selgeren sikre at forbrukeren får informasjon om og får levert oppdateringer, herunder sikkerhetsoppdateringer, som er nødvendige for at tingen fortsetter å være i samsvar med lovens krav. Gjelder avtalen en enkelt levering av en digital ytelse, gjelder selgerens plikter etter første punktum i den tidsperioden som forbrukeren med rimelighet kan forvente ut fra typen og formålet med tingen og den digitale ytelsen og under hensyn til avtalens omstendigheter og art. Gjelder avtalen en løpende levering av den digitale ytelsen, gjelder selgerens plikter etter første punktum så lenge den digitale ytelsen skal leveres, men likevel i minst to år etter leveringen av tingen.

Selgeren er ikke ansvarlig for mangler som utelukkende skyldes at forbrukeren innen rimelig tid unnlater å installere oppdateringer som nevnt i fjerde ledd. Dette gjelder likevel bare dersom selgeren har informert forbrukeren om at oppdateringen var tilgjengelig og om følgene av at denne ikke installeres, og den manglende installeringen ikke skyldes feil i installasjonsveiledningen som er levert til forbrukeren.

Forbrukerkjøpsloven § 15 er en hjørnestein i norsk forbrukerrett, da den fastsetter de grunnleggende kravene til en vares egenskaper i et forbrukerkjøp. Paragrafen angir hva forbrukeren kan forvente av varen, og hva som skal til for at varen anses å ha en mangel.

Avtalte egenskaper

Paragrafens første ledd slår fast at tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger av avtalen. Dette innebærer at partene i utgangspunktet står fritt til å avtale hvilke egenskaper varen skal ha. Det forbrukeren med åpne øyne har akseptert gjennom avtalen, vil ikke kunne gjøres gjeldende som en kjøpsrettslig mangel.

I praksis vil imidlertid avtalen ofte ikke gi et fullstendig bilde av hvilke egenskaper varen skal ha. Avtalen kan være muntlig, eller den kan være skriftlig uten å inneholde detaljerte spesifikasjoner. I slike tilfeller kommer de objektive kravene i § 15 annet til femte ledd inn i bildet.

Objektive krav til tingens egenskaper

Dersom det ikke er avtalt noe annet, skal tingen være i samsvar med kravene i § 15 tredje og fjerde ledd. Disse kravene gjelder med mindre forbrukeren ved inngåelsen av avtalen ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap ved tingen ville avvike fra disse kravene, og uttrykkelig og særskilt aksepterte dette avviket.

Tilsvarende tings vanlige bruk

§ 15 tredje ledd bokstav a fastslår at tingen skal passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til. Dette innebærer at varen må kunne brukes til de formålene som er vanlige for denne typen vare. For eksempel må en kaffetrakter kunne trakte kaffe, og en sykkel må kunne brukes til å sykle.

Forbrukerens forventninger

Bokstav b slår fast at tingen skal svare til den mengde og ha de egenskaper og andre funksjoner, blant annet med hensyn til holdbarhet, funksjonalitet og sikkerhet, som er vanlige for ting av samme type, og som forbrukeren med rimelighet kan forvente ved kjøp av en slik ting. Dette innebærer at varen må ha de egenskapene som forbrukeren med rimelighet kan forvente, ut fra tingens art og de opplysningene som er gitt om tingen. For eksempel kan forbrukeren forvente at en ny bil har en viss holdbarhet, og at en mobiltelefon har en viss batterikapasitet.

Prøver og modeller

Bokstav c bestemmer at tingen skal være av samme kvalitet som og tilsvare beskrivelsen av en prøve eller modell som selgeren har gjort tilgjengelig for forbrukeren før inngåelsen av avtalen. Dette innebærer at dersom selgeren har vist frem en prøve eller modell av varen før kjøpet, må den leverte varen være av samme kvalitet og ha de samme egenskapene som prøven eller modellen.

Tilbehør og veiledning

Bokstav d fastslår at tingen skal leveres med relevant tilbehør, slik som innpakning, installasjonsveiledning, bruksanvisning eller annen veiledning, som forbrukeren med rimelighet kan forvente å få. Dette innebærer at varen må leveres med det tilbehøret og den veiledningen som er nødvendig for at forbrukeren skal kunne bruke varen på en forsvarlig måte. For eksempel må en datamaskin leveres med strømledning og bruksanvisning.

Offentligrettslige krav

Bokstav e bestemmer at tingen skal være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning. Dette innebærer at varen må oppfylle de kravene som stilles til varen i lover og forskrifter. For eksempel må en bil ha de sikkerhetsutstyr som kreves i Vegtrafikkloven.

Oppdateringer av ting med digitale elementer

§ 15 fjerde ledd stiller krav til oppdateringer av ting som i samsvar med § 2 første ledd bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse. For slike ting skal selgeren sikre at forbrukeren får informasjon om og får levert oppdateringer, herunder sikkerhetsoppdateringer, som er nødvendige for at tingen fortsetter å være i samsvar med lovens krav.

Selgerens ansvar for manglende oppdateringer

§ 15 femte ledd regulerer selgerens ansvar for mangler som skyldes at forbrukeren ikke installerer oppdateringer. Selgeren er ikke ansvarlig for mangler som utelukkende skyldes at forbrukeren innen rimelig tid unnlater å installere oppdateringer som nevnt i fjerde ledd. Dette gjelder likevel bare dersom selgeren har informert forbrukeren om at oppdateringen var tilgjengelig og om følgene av at denne ikke installeres, og den manglende installeringen ikke skyldes feil i installasjonsveiledningen som er levert til forbrukeren.

 

Eksempler

  • En forbruker kjøper en ny mobiltelefon. Telefonen har en batteritid på bare to timer, til tross for at selgeren har opplyst at batteritiden er på ti timer. Dette vil være en mangel etter § 15, fordi telefonen ikke svarer til de opplysningene som er gitt om den.

  • En forbruker kjøper en brukt sykkel. Sykkelen har en rusten kjede, noe som gjør at den er vanskelig å sykle på. Dette vil være en mangel etter § 15, fordi sykkelen ikke passer for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til.

  • En forbruker kjøper en ny vaskemaskin. Vaskemaskinen leveres uten bruksanvisning. Dette vil være en mangel etter § 15, fordi vaskemaskinen ikke leveres med relevant tilbehør.

Forhold til andre lovbestemmelser

Forbrukerkjøpsloven § 15 må ses i sammenheng med en rekke andre bestemmelser i loven, blant annet:

Lovparagraf Beskrivelse
§ 2 første ledd bokstav e Regulerer hvilke digitale ytelser som omfattes av forbrukerkjøpsloven
§ 16 Angir når tingen har en mangel
§ 17 Regulerer når feil ved tingen som skyldes uriktig installering, anses som en mangel
§ 18 Regulerer tidspunktet for mangelsbedømmelsen og bevisbyrde
§ 29 Regulerer forbrukerens rett til å kreve retting eller omlevering
§ 30 Regulerer hvordan avhjelp skal skje

Oppsummering

Forbrukerkjøpsloven § 15 er en sentral bestemmelse som fastsetter de grunnleggende kravene til en vares egenskaper i et forbrukerkjøp. Paragrafen angir hva forbrukeren kan forvente av varen, og hva som skal til for at varen anses å ha en mangel.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.