Paragrafer Logo

Forbrukerkjøpsloven § 42: Retur etter levering

Innholdsfortegnelse

§ 42.Retur etter levering

Etter at tingen er levert, blir forbrukeren ikke fritatt for å betale kjøpesummen selv om tingen leveres tilbake til selgeren.

Betalingsplikten bortfaller likevel

a. ved heving
b. hvis vilkårene for angrerett etter angrerettloven er oppfylt, eller
c. hvis en rett til tilbakelevering følger av avtalen, for eksempel ved at tingen er kjøpt på prøve (hjemlån, deponering).

Forbrukeren kan bytte tingen hvis bytterett må anses avtalt eller følger av alminnelige rettsregler.

Forbrukerkjøpsloven § 42 regulerer forbrukerens rett til å returnere en vare etter at den er levert. Hovedregelen er at forbrukeren fortsatt plikter å betale kjøpesummen selv om varen leveres tilbake. Det finnes imidlertid unntak fra denne hovedregelen, som gir forbrukeren rett til å returnere varen og få pengene tilbake. I denne artikkelen vil vi gi en grundig gjennomgang av forbrukerkjøpsloven § 42, og belyse de ulike unntakene fra hovedregelen. Vi vil også se på forbrukerens bytterett.

Forholdet til andre lovbestemmelser

Forbrukerkjøpsloven § 42 må ses i sammenheng med en rekke andre lovbestemmelser, blant annet:

  • Forbrukerkjøpsloven: Loven regulerer forbrukerkjøp, som er definert som salg av ting til en forbruker når selgeren opptrer i næringsvirksomhet.

  • Angrerettloven: Loven gir forbrukeren rett til å angre på et kjøp innen 14 dager, uten å oppgi noen grunn.

  • Kjøpsloven: Loven regulerer kjøp som ikke er forbrukerkjøp, for eksempel kjøp mellom privatpersoner.

  • Avtaleloven: Loven inneholder generelle regler om avtaler, blant annet om avtalers ugyldighet.

Hovedregelen: ingen returrett

Hovedregelen etter forbrukerkjøpsloven § 42 er at forbrukeren ikke har rett til å returnere en vare etter at den er levert, og få pengene tilbake. Dette gjelder selv om varen er mangelfri. Forbrukeren er bundet av kjøpsavtalen, og plikter å betale kjøpesummen.

Unntak fra hovedregelen

Det finnes imidlertid tre unntak fra hovedregelen, som gir forbrukeren rett til å returnere varen og få pengene tilbake:

Heving

Forbrukeren kan heve kjøpet dersom det foreligger en mangel ved tingen, og mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med forbrukerkjøpsloven §§ 29 og 30. Heving innebærer at kjøpsavtalen opphører, og at partene skal tilbakeføre det de har mottatt. Forbrukeren har dermed rett til å returnere varen og få kjøpesummen tilbake.

Angrerett

Forbrukeren har angrerett etter angrerettloven dersom kjøpet er et fjernsalg eller et salg utenfor fast utsalgssted. Angreretten innebærer at forbrukeren kan angre på kjøpet innen 14 dager, uten å oppgi noen grunn. Forbrukeren har dermed rett til å returnere varen og få kjøpesummen tilbake.

Avtalt returrett

Forbrukeren kan ha rett til å returnere varen dersom dette følger av avtalen med selgeren. En slik avtalt returrett kan for eksempel være at varen er kjøpt på prøve (hjemlån, deponering). Forbrukeren har dermed rett til å returnere varen og få kjøpesummen tilbake.

Bytterett

Forbrukeren kan bytte tingen dersom bytterett må anses avtalt eller følger av alminnelige rettsregler. Bytterett innebærer at forbrukeren kan bytte varen til en annen vare, eller få en tilgodelapp. Bytterett gir ikke forbrukeren rett til å få kjøpesummen tilbake.

Avtalt bytterett

Bytterett kan være avtalt mellom forbrukeren og selgeren. En slik avtale kan være inngått muntlig eller skriftlig. Det er viktig at forbrukeren er klar over vilkårene for bytteretten, for eksempel hvor lang tid forbrukeren har på seg til å bytte varen.

Bytterett etter alminnelige rettsregler

Bytterett kan også følge av alminnelige rettsregler, det vil si ulovfestede regler som har utviklet seg i praksis. Det er vanlig at det innenfor visse bransjer gjelder en bytterett, for eksempel innenfor klesbransjen. Rekkevidden av bytteretten kan variere fra bransje til bransje.

Eksempler

Eksempel 1: heving

Ola kjøper en ny TV av en elektronikkforretning. Når Ola kommer hjem og pakker opp TV-en, oppdager han at det er en ripe i skjermen. Ola kontakter forretningen og krever å få en ny TV. Forretningen nekter å omlevere TV-en, og tilbyr i stedet å reparere ripa. Ola er ikke fornøyd med dette, og hever kjøpet. Ola har rett til å returnere TV-en og få kjøpesummen tilbake.

Eksempel 2: angrerett

Kari bestiller en ny mobiltelefon på internett. Når Kari mottar telefonen, angrer hun på kjøpet. Kari har rett til å angre på kjøpet innen 14 dager etter at hun mottok telefonen, uten å oppgi noen grunn. Kari har dermed rett til å returnere telefonen og få kjøpesummen tilbake.

Eksempel 3: avtalt returrett

Per kjøper en ny sofa av en møbelforretning. Sofaen er kjøpt på prøve, og Per har 14 dager på seg til å bestemme seg for om han vil beholde sofaen. Etter 10 dager bestemmer Per seg for at han ikke vil beholde sofaen. Per har rett til å returnere sofaen og få kjøpesummen tilbake.

Eksempel 4: bytterett

Lise kjøper en ny genser i en klesforretning. Når Lise kommer hjem, oppdager hun at genseren er for stor. Lise kontakter forretningen og spør om hun kan bytte genseren til en mindre størrelse. Forretningen har en bytterett, og Lise får bytte genseren til en mindre størrelse.

Oppsummering

Forbrukerkjøpsloven § 42 regulerer forbrukerens rett til å returnere en vare etter at den er levert. Hovedregelen er at forbrukeren ikke har rett til å returnere varen og få pengene tilbake. Det finnes imidlertid unntak fra denne hovedregelen, som gir forbrukeren rett til å returnere varen og få pengene tilbake. Disse unntakene er heving, angrerett og avtalt returrett. Forbrukeren kan bytte tingen dersom bytterett må anses avtalt eller følger av alminnelige rettsregler. Bytterett gir ikke forbrukeren rett til å få kjøpesummen tilbake.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.