§ 44. Rett til å kreve oppfyllelse
Selgeren kan fastholde kjøpet og kreve at forbrukeren betaler kjøpesummen. Dette gjelder likevel ikke så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor forbrukerens kontroll og som forbrukeren ikke kan overvinne.
Er tingen ennå ikke levert, taper selgeren sin rett til å kreve oppfyllelse om han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
§ 21 gjelder tilsvarende for selgerens rett til å kreve oppfyllelse av forbrukerens plikt til å medvirke til kjøpet (jf. § 40).
I et kjøp er det to sentrale forpliktelser: Selger skal levere varen, og kjøper skal betale kjøpesummen. I forbrukerkjøp, hvor selger er en profesjonell aktør og kjøper en privatperson, er det ofte en ubalanse i styrkeforholdet. Forbrukerkjøpsloven søker å balansere dette forholdet ved å gi forbrukeren et sterkere vern. Likevel har også selgeren rettigheter, og § 44 i forbrukerkjøpsloven regulerer selgerens rett til å kreve oppfyllelse av kjøpet, altså at kjøper betaler kjøpesummen.
Denne artikkelen gir en grundig gjennomgang av forbrukerkjøpsloven § 44. Vi ser på når selger kan kreve betaling, hvilke unntak som gjelder, og hva som skjer dersom selger venter for lenge med å fremme kravet.
Hovedregelen: selger kan fastholde kjøpet
Hovedregelen i forbrukerkjøpsloven § 44 er klar: Selger kan fastholde kjøpet og kreve at forbrukeren betaler kjøpesummen. Dette innebærer at selger, dersom kjøper ikke betaler, kan fastholde avtalen og kreve at kjøper oppfyller sin del av avtalen. Selger kan i så fall, om nødvendig, gå til rettslige skritt for å tvinge kjøper til å betale.
Unntak fra hovedregelen: når kjøper er forhindret fra å betale
Det finnes et viktig unntak fra hovedregelen i § 44 første ledd annet punktum: Selger kan ikke kreve betaling så lenge betalingen hindres av forhold utenfor forbrukerens kontroll. Dette gjelder situasjoner der kjøperen er forhindret fra å betale på grunn av ytre omstendigheter som han eller hun ikke rår over.
Loven nevner tre konkrete eksempler på slike hindringer:
-
stans i samferdselen: Dette kan for eksempel være en snøstorm som gjør det umulig for kjøper å komme seg til banken eller postkontoret for å betale.
-
stans i betalingsformidlingen: Dette kan for eksempel være en bankstreik eller et teknisk problem hos banken som gjør at kjøper ikke kan overføre penger.
-
annet forhold utenfor forbrukerens kontroll: Dette kan være en rekke andre forhold, for eksempel sykdom eller naturkatastrofer, som gjør det umulig for kjøper å betale.
For at unntaket skal komme til anvendelse, må to vilkår være oppfylt:
-
Forholdet må være utenfor forbrukerens kontroll: Det må være en ytre omstendighet som kjøperen ikke rår over.
-
Forbrukeren må ikke kunne overvinne forholdet: Det må være umulig for kjøperen å betale til tross for hindringen.
Dersom begge disse vilkårene er oppfylt, kan ikke selger kreve betaling før hindringen er borte.
Selgers tapsbegrensningsplikt
Selv om kjøperen er forhindret fra å betale, har selger en plikt til å begrense sitt tap. Dette innebærer at selger må forsøke å finne alternative løsninger, for eksempel å selge varen til en annen kjøper, dersom det er mulig. Selger kan ikke bare passivt vente på at hindringen skal falle bort, og deretter kreve full erstatning fra kjøperen.
Når selger venter for lenge med å kreve oppfyllelse
Dersom tingen ennå ikke er levert, taper selger sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet, jf. § 44 annet ledd. Dette gjelder situasjoner der selger har mulighet til å kreve betaling, men unnlater å gjøre det innen rimelig tid.
Hva som er “urimelig lenge” må vurderes konkret ut fra omstendighetene i det enkelte tilfellet. Momenter som kan ha betydning er:
-
Varens art: For varer som raskt faller i verdi, for eksempel ferskvarer, vil fristen være kortere enn for varer som holder seg lenge.
-
Avtalens innhold: Dersom det er avtalt en bestemt betalingsfrist, vil selger normalt måtte forholde seg til denne.
-
Selgers handlemåte: Dersom selger har gitt uttrykk for at han er villig til å vente med betalingen, vil fristen være lengre.
Dersom selger venter urimelig lenge med å kreve oppfyllelse, taper han sin rett til å fastholde kjøpet og kreve betaling. Kjøperen vil da være fritatt for sin betalingsforpliktelse.
Selgers rett til å kreve oppfyllelse av kjøperens medvirkningsplikt
§ 44 tredje ledd viser til § 21, som gjelder tilsvarende for selgerens rett til å kreve oppfyllelse av kjøperens plikt til å medvirke til kjøpet. Dette innebærer at selger kan kreve at kjøperen yter den medvirkning som er nødvendig for at selger skal kunne oppfylle sin del av avtalen.
Kjøperens medvirkningsplikt følger av § 40, som bestemmer at forbrukeren skal:
-
yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av ham eller henne for at selgeren skal kunne oppfyllelse kjøpet, og
-
overta tingen ved å hente eller motta den.
Dette innebærer at kjøperen for eksempel må gi selgeren nødvendige opplysninger, stille tingen til rådighet for selgeren, eller sørge for at selgeren får tilgang til det stedet der tingen skal leveres.
Dersom kjøperen ikke oppfyller sin medvirkningsplikt, kan selger kreve oppfyllelse etter § 21. Dette gjelder likevel ikke dersom kjøperen er forhindret fra å medvirke på grunn av forhold utenfor sin kontroll, eller dersom medvirkningen vil være uforholdsmessig byrdefull for kjøperen.
Forholdet til andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven
§ 44 må ses i sammenheng med andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven, særlig:
-
§ 9: Selgerens tilbakeholdsrett. Selger har rett til å holde varen tilbake inntil kjøperen betaler kjøpesummen.
-
§ 21: Kjøperens krav ved forsinkelse. Dersom selger er forsinket med leveringen, kan kjøperen holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve kjøpet eller kreve erstatning.
-
§ 40: Forbrukerens medvirkningsplikt. Kjøperen har plikt til å yte den medvirkning som er nødvendig for at selger skal kunne oppfylle kjøpet.
-
§ 45: Selgerens hevingsrett. Selger kan heve kjøpet dersom kjøperens kontraktsbrudd er vesentlig.
Eksempler på anvendelse av § 44
Eksempel 1: Marte bestiller en sofa hos en møbelforretning. Sofaen skal leveres om to uker. Marte betaler ikke kjøpesummen innen den avtalte fristen. Møbelforretningen kan da fastholde kjøpet og kreve at Marte betaler.
Eksempel 2: Per bestiller en spesiallaget sykkel hos en sykkelforretning. Sykkelen skal leveres om en måned. Per betaler et depositum på 50 % av kjøpesummen ved bestilling. En uke før levering blir Per syk og innlagt på sykehus. Han kan derfor ikke betale den resterende delen av kjøpesummen. Sykkelforretningen kan da ikke kreve betaling før Per er frisk igjen og i stand til å betale.
Eksempel 3: Lise bestiller en vaskemaskin hos en hvitevareforretning. Vaskemaskinen skal leveres og installeres hjemme hos Lise om en uke. Lise betaler ikke kjøpesummen innen den avtalte fristen. Hvitevareforretningen kan da fastholde kjøpet og kreve at Lise betaler. Lise har imidlertid plikt til å medvirke til kjøpet ved å gi hvitevareforretningen tilgang til leiligheten sin, slik at de kan installere vaskemaskinen.
Oppsummering
Forbrukerkjøpsloven § 44 gir selger rett til å kreve oppfyllelse av kjøpet, altså at kjøper betaler kjøpesummen. Hovedregelen er at selger kan fastholde kjøpet og kreve betaling. Det finnes imidlertid et unntak dersom kjøperen er forhindret fra å betale på grunn av forhold utenfor sin kontroll. Selger har uansett en plikt til å begrense sitt tap. Dersom selger venter urimelig lenge med å kreve oppfyllelse, taper han sin rett til å fastholde kjøpet. § 44 tredje ledd viser til § 21, som gjelder tilsvarende for selgerens rett til å kreve oppfyllelse av kjøperens medvirkningsplikt.