§ 48. Spesifikasjon
Skal forbrukeren bestemme tingens form, mål eller andre egenskaper og dette ikke gjøres til avtalt tid eller innen rimelig tid etter at selgeren har oppfordret til det, kan selgeren selv gjøre det i samsvar med hva han eller hun må anta er forbrukerens interesse. Dette hindrer ikke selgeren i å gjøre gjeldende andre krav som han eller hun har.
Selgeren må opplyse forbrukeren om de spesifikasjoner han eller hun vil bruke og gi forbrukeren en rimelig frist til å endre spesifikasjonene. Gjør ikke forbrukeren dette i tide etter å ha fått selgerens melding, blir selgerens spesifikasjoner bindende.
Forbrukerkjøpsloven § 48 omhandler en spesiell situasjon i forbrukerkjøp, der selgeren gis en rett til å bestemme visse egenskaper ved den tingen som skal leveres, til tross for at det i utgangspunktet er kjøperen som skal foreta disse spesifikasjonene. Bestemmelsen er en videreføring av kjøpsloven § 60, og er i forbrukerkjøpsloven plassert i kapittel 9, som omhandler selgerens krav ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side.
Paragrafen kommer til anvendelse i de tilfellene hvor det er avtalt at forbrukeren skal gi selgeren nærmere anvisninger om tingens egenskaper, men hvor forbrukeren ikke oppfyller denne forpliktelsen. Bestemmelsen gir selgeren et verktøy for å komme videre i avtaleforholdet, og hindre at kjøpet blir stående uoppfylt.
I denne artikkelen vil vi foreta en grundig analyse av forbrukerkjøpsloven § 48. Vi vil belyse de sentrale vilkårene i bestemmelsen, dens rettslige grunnlag og dens forhold til andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven og annen relevant lovgivning. Vi vil også bruke praktiske eksempler for å illustrere hvordan paragrafen anvendes i virkelige situasjoner. Målet er å gi en fullstendig forståelse av selgerens rettigheter og plikter i de tilfellene forbrukeren ikke gir de nødvendige spesifikasjonene for tingen.
Forhold til andre bestemmelser
Forbrukerkjøpsloven § 48 må ses i sammenheng med en rekke andre bestemmelser i loven, samt annen relevant lovgivning.
Forhold til andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven
§ 48 er knyttet til en rekke andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven, som utdyper og presiserer forbrukerens og selgerens rettigheter og plikter i tilvirkningskjøp.
-
§ 1: Definerer hva som utgjør et forbrukerkjøp.
-
§ 2: Angir lovens anvendelse i noen særlige forhold, herunder tilvirkningskjøp.
-
§ 6: Regulerer leveringstiden.
-
§ 15: Bestemmer tingens egenskaper.
-
§ 16: Definerer hva som utgjør en mangel ved tingen.
-
§ 43: Angir selgerens krav ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side.
Forhold til annen lovgivning
Forbrukerkjøpsloven § 48 må også ses i sammenheng med annen relevant lovgivning, som danner et komplekst rettslig bakteppe for forbrukerkjøp.
-
Avtaleloven: Regulerer avtaleinngåelse, ugyldighet og tolking av avtaler.
-
Foreldelsesloven: Regulerer foreldelse av fordringer.
-
Markedsføringsloven: Regulerer blant annet villedende markedsføring og urimelige avtalevilkår.
Nærmere om bestemmelsen
Forbrukerkjøpsloven § 48 regulerer en spesiell situasjon i forbrukerkjøp, der selgeren gis en rett til å bestemme visse egenskaper ved den tingen som skal leveres, til tross for at det i utgangspunktet er kjøperen som skal foreta disse spesifikasjonene. Bestemmelsen er en videreføring av kjøpsloven § 60, og er i forbrukerkjøpsloven plassert i kapittel 9, som omhandler selgerens krav ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side.
Paragrafen kommer til anvendelse i de tilfellene hvor det er avtalt at forbrukeren skal gi selgeren nærmere anvisninger om tingens egenskaper, men hvor forbrukeren ikke oppfyller denne forpliktelsen. Bestemmelsen gir selgeren et verktøy for å komme videre i avtaleforholdet, og hindre at kjøpet blir stående uoppfylt.
Vilkår for anvendelse
For at forbrukerkjøpsloven § 48 skal komme til anvendelse, må følgende vilkår være oppfylt:
-
Tilvirkningskjøp: Det må være tale om et tilvirkningskjøp, det vil si at tingen skal tilvirkes etter kjøperens bestilling.
-
Avtale om spesifikasjon: Det må være avtalt at forbrukeren skal bestemme tingens form, mål eller andre egenskaper.
-
Forsømmelse fra forbrukerens side: Forbrukeren må ha forsømt å gi de nødvendige spesifikasjonene til avtalt tid eller innen rimelig tid etter at selgeren har oppfordret til det.
Selgerens rett til å spesifisere
Dersom vilkårene for anvendelse er oppfylt, kan selgeren selv foreta spesifikasjonene i samsvar med hva han eller hun må anta er forbrukerens interesse. Selgeren har en plikt til å handle lojalt og ivareta forbrukerens interesser på best mulig måte.
Selgerens opplysningsplikt
Selgeren må opplyse forbrukeren om de spesifikasjoner han eller hun vil bruke, og gi forbrukeren en rimelig frist til å endre spesifikasjonene. Dersom forbrukeren ikke gjør dette i tide etter å ha fått selgerens melding, blir selgerens spesifikasjoner bindende.
Virkninger av selgerens spesifikasjon
Dersom selgeren foretar spesifikasjonene i samsvar med § 48, vil disse være bindende for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke senere påberope seg at tingen ikke er i samsvar med avtalen, med mindre selgeren har handlet uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.
Selgerens øvrige krav
Bestemmelsen presiserer at selgerens rett til å spesifisere ikke hindrer selgeren i å gjøre gjeldende andre krav som han eller hun har. Selgeren kan for eksempel kreve erstatning for tap som følge av forbrukerens forsømmelse.
Praktiske eksempler
For å illustrere hvordan forbrukerkjøpsloven § 48 anvendes i praksis, la oss se på noen konkrete eksempler:
Eksempel 1: Den skreddersydde dressen
Peder bestiller en skreddersydd dress hos Skreddermester AS. De blir enige om at Peder skal komme innom for å ta mål og velge stoff innen en uke. Peder dukker imidlertid ikke opp til avtalt tid, og svarer heller ikke på Skreddermester AS sine henvendelser. Etter to uker sender Skreddermester AS Peder en melding om at de vil gå videre med bestillingen og bruke standardmål og et stoff de mener passer Peder. Peder får en frist på en uke til å gi tilbakemelding dersom han ønsker å endre spesifikasjonene. Peder svarer ikke, og Skreddermester AS syr dressen etter standardmål og med det valgte stoffet.
I dette tilfellet har Skreddermester AS rett til å spesifisere dressens egenskaper etter § 48. Peder har forsømt å gi de nødvendige spesifikasjonene, og Skreddermester AS har gitt ham en rimelig frist til å endre spesifikasjonene.
Eksempel 2: Den spesialbestilte sofaen
Line bestiller en sofa hos Møbelhuset AS. Sofaen skal ha et spesielt stoff som Møbelhuset AS må bestille fra en leverandør i Italia. Line og Møbelhuset AS blir enige om at Line skal velge farge på stoffet innen en uke. Line gir imidlertid ikke beskjed innen fristen, og svarer heller ikke på Møbelhuset AS sine henvendelser. Etter to uker velger Møbelhuset AS en farge de mener passer Line, og bestiller stoffet fra Italia.
I dette tilfellet har Møbelhuset AS rett til å spesifisere sofaens egenskaper etter § 48. Line har forsømt å gi de nødvendige spesifikasjonene, og Møbelhuset AS har handlet lojalt ved å velge en farge de mener passer Line.
Oppsummering
Forbrukerkjøpsloven § 48 gir selgeren en viktig rett til å spesifisere varens egenskaper i tilvirkningskjøp der forbrukeren ikke gir de nødvendige instruksene. Bestemmelsen sikrer at kjøpet kan gjennomføres, og at selgeren ikke blir sittende med et uoppfylt tilvirkningskjøp. Samtidig stiller bestemmelsen krav til selgerens opptreden, ved at selgeren må handle lojalt og gi forbrukeren en rimelig mulighet til å endre spesifikasjonene.
Ved å forstå reglene i § 48 kan både selgere og forbrukere unngå unødvendige konflikter og sikre en smidig gjennomføring av tilvirkningskjøp.