Paragrafer Logo

Forbrukerkjøpsloven § 48 a: Når kan strømmen stenges?

Innholdsfortegnelse

§ 48 a. Stenging på grunn av forbrukerens kontraktsbrudd ved avtaler om overføring av elektrisk energi

Nettselskapet kan avbryte (stenge) overføringen av elektrisk energi dersom det foreligger vesentlig kontraktsbrudd fra forbrukerens side i en avtale som nevnt i § 2 første ledd bokstav d. Stenging kan likevel ikke skje hvis

a. det er fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller
b. forbrukeren har innsigelser mot grunnlaget for stengingen, som ikke er åpenbart grunnløse.

Før stenging kan skje, skal nettselskapet sende forbrukeren et skriftlig varsel om stenging. Varselet skal angi

a. at stenging ikke vil skje dersom forbrukeren betaler innen fire uker regnet fra den dato varselet ble sendt,
b. at forbrukeren bør ta snarlig kontakt med nettselskapet dersom stenging kan medføre fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller dersom forbrukeren har innsigelser mot grunnlaget for stengingen,
c. at forbrukeren kan bli pålagt å dekke nødvendige kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell gjenåpning av forbrukerens anlegg,
d. at forbrukeren kan ta kontakt med sosialtjenesten i den kommunen forbrukeren har fast bosted, for å avklare om lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen gir rett til økonomisk stønad for å avhjelpe situasjonen.

Dersom sosialtjenesten innen fristen i annet ledd annet punktum bokstav a har meddelt skriftlig at den tar på seg ansvaret for å oppfylle forbrukerens forpliktelse, kan stenging ikke skje.

Nettselskapet kan kreve at forbrukeren dekker nødvendige kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell gjenåpning av forbrukerens anlegg. Nødvendige kostnader knyttet til utarbeiding og sending av varsel etter annet ledd kan kreves dekket selv om stenging ikke finner sted. Nettselskapet kan ikke kreve å få dekket sine kostnader etter første og annet punktum dersom det har opptrådt i strid med bestemmelsene i første til tredje ledd.

Bestemmelsene i § 45 om heving ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side gjelder ikke. Bestemmelsen i § 55 om forventet kontraktsbrudd gjelder ikke ved forventet kontraktsbrudd fra forbrukerens side.

Forbrukerkjøpsloven § 48 a regulerer nettselskapets rett til å stenge strømmen til forbrukere ved vesentlig kontraktsbrudd. Paragrafen balanserer nettselskapets behov for å sikre betaling med forbrukerens grunnleggende behov for elektrisk energi.

Denne artikkelen gir en grundig analyse av § 48 a, og utforsker de sentrale vilkårene for stenging, unntakene fra stengingsretten, nettselskapets varslingsplikt, forbrukerens rettigheter og plikter, samt forholdet til andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven. Målet er å gi en klar og forståelig oversikt over rettstilstanden, slik at både forbrukere og nettselskaper kan navigere trygt i dette komplekse juridiske landskapet.

Stenging av strøm: En inngripende beføyelse

Stenging av strøm er en inngripende beføyelse som kan ha store konsekvenser for forbrukeren. Den kan ramme både grunnleggende behov som oppvarming, matlaging og belysning, og mer avanserte behov knyttet til elektronisk kommunikasjon, underholdning og sikkerhet.

For å beskytte forbrukeren mot urimelig eller vilkårlig stenging, stiller forbrukerkjøpsloven strenge krav til nettselskapets adgang til å benytte seg av denne beføyelsen.

Vilkår for stenging: Vesentlig kontraktsbrudd

Forbrukerkjøpsloven § 48 a fastslår at nettselskapet kan stenge strømmen dersom det foreligger “vesentlig kontraktsbrudd” fra forbrukerens side. Dette innebærer at det må være tale om et mislighold av en viss betydning.

Ved vurderingen av om kontraktsbruddet er vesentlig, skal det blant annet legges vekt på:

  • Misligholdets art: Er det tale om manglende betaling, manglende medvirkning eller noe annet?

  • Misligholdets omfang: Hvor stort er det økonomiske tapet for nettselskapet?

  • Omstendighetene ellers: Har forbrukeren en rimelig grunn for misligholdet? Har nettselskapet bidratt til misligholdet?

Bevisbyrde:

Det er nettselskapet som har bevisbyrden for at kontraktsbruddet er vesentlig.

Unntak fra stengingsretten: Beskyttelse av forbrukerens interesser

Forbrukerkjøpsloven § 48 a inneholder to sentrale unntak fra nettselskapets rett til å stenge strømmen:

  • Fare for liv, helse eller betydelig tingskade: Dersom stenging av strømmen kan medføre fare for liv, helse eller betydelig tingskade, kan ikke nettselskapet stenge strømmen. Dette gjelder uavhengig av om det foreligger vesentlig kontraktsbrudd fra forbrukerens side.

  • Forbrukerens innsigelser: Dersom forbrukeren har innsigelser mot grunnlaget for stengingen, og disse innsigelsene ikke er åpenbart grunnløse, kan ikke nettselskapet stenge strømmen. Dette innebærer at forbrukeren har en rett til å få prøvd grunnlaget for stengingen.

Bevisbyrde:

Det er forbrukeren som har bevisbyrden for at et av unntakene fra stengingsretten er oppfylt.

Varslingsplikt: Et sentralt vern for forbrukeren

Forbrukerkjøpsloven § 48 a stiller strenge krav til nettselskapets varslingsplikt før stenging kan skje. Nettselskapet skal sende forbrukeren et skriftlig varsel om stenging, og dette varselet skal inneholde en rekke opplysninger:

  • Betalingsfrist: Varselet skal angi at stenging ikke vil skje dersom forbrukeren betaler innen fire uker regnet fra den dato varselet ble sendt.

  • Kontaktinformasjon: Varselet skal oppfordre forbrukeren til å ta kontakt med nettselskapet dersom stenging kan medføre fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller dersom forbrukeren har innsigelser mot grunnlaget for stengingen.

  • Kostnader: Varselet skal opplyse om at forbrukeren kan bli pålagt å dekke nødvendige kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell gjenåpning av forbrukerens anlegg.

  • Sosialtjenesten: Varselet skal opplyse om at forbrukeren kan ta kontakt med sosialtjenesten i kommunen for å avklare om det er mulig å få økonomisk stønad for å avhjelpe situasjonen.

Formkrav:

  • Skriftlig: Varselet skal være skriftlig.

  • Innhold: Varselet skal inneholde alle de opplysningene som er nevnt ovenfor.

Bevisbyrde:

Det er nettselskapet som har bevisbyrden for at varselet er sendt og at det inneholder alle de nødvendige opplysningene.

Sosialtjenestens rolle: En siste utvei

Dersom forbrukeren ikke har mulighet til å betale innen fristen som er angitt i varselet, kan han eller hun ta kontakt med sosialtjenesten i kommunen for å avklare om det er mulig å få økonomisk stønad.

Dersom sosialtjenesten innen fristen har meddelt skriftlig at den tar på seg ansvaret for å oppfylle forbrukerens forpliktelse, kan ikke nettselskapet stenge strømmen.

Kostnader: Hvem betaler for stenging og gjenåpning?

Nettselskapet kan kreve at forbrukeren dekker nødvendige kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell gjenåpning av forbrukerens anlegg. Dette gjelder også kostnader knyttet til utarbeiding og sending av varsel om stenging.

Unntak:

Nettselskapet kan ikke kreve å få dekket sine kostnader dersom det har opptrådt i strid med bestemmelsene i § 48 a, for eksempel ved å unnlate å sende varsel om stenging eller ved å stenge strømmen til tross for at det foreligger et unntak fra stengingsretten.

Forhold til andre bestemmelser i forbrukerkjøpsloven

Forbrukerkjøpsloven § 48 a må ses i sammenheng med en rekke andre bestemmelser i loven.

  • § 2 første ledd bokstav d: Definerer hva som menes med “avtale med et nettselskap om overføring av elektrisk energi”.

  • § 45: Regulerer selgerens rett til å heve kjøpet ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side. Denne bestemmelsen gjelder ikke ved avtaler om overføring av elektrisk energi.

  • § 55: Regulerer selgerens rett til å holde ytelsen tilbake ved forventet kontraktsbrudd fra forbrukerens side. Denne bestemmelsen gjelder ikke ved avtaler om overføring av elektrisk energi.

Praktiske eksempler: § 48 a i aksjon

For å illustrere hvordan forbrukerkjøpsloven § 48 a anvendes i praksis, la oss se på noen konkrete eksempler:

Eksempel 1: Manglende betaling

Kari har ikke betalt strømregningen sin på tre måneder. Nettselskapet sender henne et skriftlig varsel om stenging, med en betalingsfrist på fire uker. Kari har ikke mulighet til å betale innen fristen, og tar kontakt med sosialtjenesten i kommunen. Sosialtjenesten innvilger økonomisk stønad, og betaler strømregningen for Kari. Nettselskapet kan ikke stenge strømmen til Kari.

 

Eksempel 2: Feil i måleren

Per har fått en uvanlig høy strømregning. Han mener at det er feil i måleren, og nekter å betale regningen. Nettselskapet sender ham et varsel om stenging. Per tar kontakt med nettselskapet og bestrider grunnlaget for stengingen. Nettselskapet undersøker måleren, og finner ut at det var en feil. Nettselskapet kan ikke stenge strømmen til Per.

 

Eksempel 3: Fare for helse

Lise har en kronisk sykdom som krever at hun har tilgang til strøm døgnet rundt. Hun har ikke betalt strømregningen sin på to måneder, og nettselskapet sender henne et varsel om stenging. Lise tar kontakt med nettselskapet og forklarer situasjonen sin. Nettselskapet kan ikke stenge strømmen til Lise, fordi det vil medføre fare for hennes helse.

Oppsummering: En balansert regulering

Forbrukerkjøpsloven § 48 a gir en balansert regulering av nettselskapets rett til å stenge strømmen til forbrukere ved vesentlig kontraktsbrudd. Paragrafen ivaretar både nettselskapets behov for å sikre betaling og forbrukerens grunnleggende behov for elektrisk energi.

Ved å forstå reglene i § 48 a, kan både forbrukere og nettselskaper bidra til å forebygge konflikter og sikre en smidig og rettferdig håndtering av eventuelle misligholdssituasjoner.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.