Forbrukerkjøpsloven § 7: Leveringstidspunktet – når er varen levert?
§ 7.Leveringen
Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. For ting som i samsvar med § 2 første ledd bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse, kreves det i tillegg at den digitale ytelsen er gjort tilgjengelig for forbrukeren. For ting som etter avtalen skal installeres av eller på vegne av selgeren, kreves det i tillegg at tingen er installert.
I ethvert kjøp er leveringstidspunktet et sentralt juridisk begrep. Leveringstidspunktet markerer nemlig når en rekke rettigheter og plikter endres. For eksempel går risikoen for tingen over på forbrukeren ved levering, jf. forbrukerkjøpsloven § 14. Det innebærer at forbrukeren må betale kjøpesummen selv om tingen går tapt eller skades etter levering, så lenge ikke dette skyldes selgeren.
Forbrukerkjøpsloven § 7 angir når en vare skal anses levert i forbrukerkjøp. Bestemmelsen er i stor grad en videreføring av den tilsvarende regelen i kjøpsloven av 1988, men den er noe endret ved at det er gitt særregler for ting som skal leveres sammen med digitale ytelser, og for ting som skal installeres av eller på vegne av selgeren.
I denne artikkelen vil vi gi en grundig gjennomgang av forbrukerkjøpsloven § 7. Vi vil se på hva som ligger i at tingen skal være «overtatt» av forbrukeren, og hvordan dette skal forstås i ulike situasjoner. Vi vil også se nærmere på de særlige reglene for ting som skal leveres sammen med digitale ytelser, og for ting som skal installeres.
Hovedregelen: Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren
Hovedregelen i forbrukerkjøpsloven § 7 er at levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Dette innebærer at det er et krav om at forbrukeren har fått tingen i sin besittelse. Bestemmelsen gjelder for alle typer kjøp, herunder hentekjøp, plasskjøp og sendekjøp.
Hva som ligger i at tingen er «overtatt» av forbrukeren, må avgjøres konkret ut fra omstendighetene i det enkelte tilfellet. I noen tilfeller vil det være enkelt å fastslå når overtakelsen har skjedd, mens det i andre tilfeller kan være mer uklart.
Hentekjøp
Ved hentekjøp er det forbrukeren som skal hente tingen hos selgeren. I slike tilfeller vil tingen normalt være overtatt av forbrukeren når han eller hun har fått den fysisk i sin besittelse.
I de fleste butikker i dag er det forbrukeren selv som henter varene og bringer dem til kassen. I slike tilfeller vil tingen etter departementets syn først være overtatt når forbrukeren har betalt for den i kassen, jf. Prop. 49 LS (2022–2023) s. 31. Før dette tidspunktet vil det være selgeren som har risikoen for tingen. Dersom tingen for eksempel blir skadet før forbrukeren har betalt for den, vil det være selgeren som må bære tapet.
Ved kjøp av større ting, som for eksempel møbler eller hvitevarer, kan det være at selgeren er behjelpelig med å bære tingen ut til forbrukerens bil. I slike tilfeller vil tingen normalt være overtatt når den er plassert i bilen.
Plasskjøp og sendekjøp
Ved plasskjøp og sendekjøp er det selgeren som skal sørge for at tingen blir brakt til et annet sted enn selgerens forretningssted. I slike tilfeller vil tingen normalt være overtatt av forbrukeren når han eller hun, eller en representant for forbrukeren, fysisk har fått tingen i sin besittelse.
Det kan for eksempel være at forbrukeren har avtalt med en nabo om å ta imot en pakke. I så fall vil tingen være overtatt når naboen har fått pakken.
Dersom selgeren plasserer tingen utenfor forbrukerens dør eller i forbrukerens hage uten at dette er avtalt, vil tingen normalt ikke være overtatt. Det samme gjelder dersom selgeren leverer tingen til en fraktfører uten at det er avtalt med forbrukeren.
Særlig om ting som skal leveres sammen med digitale ytelser
Forbrukerkjøpsloven § 2 første ledd bokstav e bestemmer at loven gjelder for digitale ytelser som etter kjøpsavtalen skal leveres sammen med en ting, og som er sammenknyttet med tingen på en slik måte at ytelsene er nødvendige for tingens funksjoner.
Eksempler på slike ting kan være en smarttelefon, en smartklokke eller en TV med tilhørende applikasjoner.
Forbrukerkjøpsloven § 7 annet punktum fastslår at for ting som i samsvar med § 2 første ledd bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse, kreves det i tillegg at den digitale ytelsen er gjort tilgjengelig for forbrukeren.
Dette innebærer at tingen ikke anses levert før både den fysiske tingen er overtatt av forbrukeren, og den digitale ytelsen er gjort tilgjengelig for bruk.
Det er ikke noe krav om at forbrukeren rent faktisk må ha tatt den digitale ytelsen i bruk. Det avgjørende er at forbrukeren har fått tilgang til den, for eksempel ved en nedlastingsmulighet eller lenke.
Særlig om ting som skal installeres
Forbrukerkjøpsloven § 7 tredje punktum fastslår at for ting som etter avtalen skal installeres av eller på vegne av selgeren, kreves det i tillegg at tingen er installert.
Dette innebærer at tingen ikke anses levert før både tingen er overtatt av forbrukeren, og installeringen av den er fullført.
Oppsummering
Forbrukerkjøpsloven § 7 angir når en vare skal anses levert i forbrukerkjøp. Hovedregelen er at levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. Dette innebærer at forbrukeren må ha fått tingen i sin besittelse.
For ting som skal leveres sammen med digitale ytelser, kreves det i tillegg at den digitale ytelsen er gjort tilgjengelig for forbrukeren. For ting som skal installeres av eller på vegne av selgeren, kreves det i tillegg at tingen er installert.
Bestemmelsen er i stor grad en videreføring av den tilsvarende regelen i kjøpsloven av 1988, men den er noe endret ved at det er gitt særregler for ting som skal leveres sammen med digitale ytelser, og for ting som skal installeres av eller på vegne av selgeren.
Leveringstidspunktet er et sentralt juridisk begrep, og det er derfor viktig å være klar over når en vare skal anses levert i forbrukerkjøp.