Forbrukerkjøpsloven som sikrer dine rettigheter
I dagens digitale samfunn er mobiltelefonen blitt en uunnværlig del av hverdagen. Vi bruker den til kommunikasjon, underholdning, arbeid og mye mer. Men hva skjer når den nye telefonen du har kjøpt, ikke fungerer som den skal? Frustrasjonen kan være stor når du står med en defekt telefon, og du lurer kanskje på hvilke rettigheter du har.
Denne artikkelen gir en grundig oversikt over dine rettigheter som forbruker ved kjøp av mobiltelefon, og når du kan heve kjøpet. Vi tar for oss de ulike typer mangler, reklamasjonsregler, hevingsvilkår og de praktiske sidene ved hevingsprosessen.
Lovregulering av telefonkjøp: forbrukerkjøpsloven
Kjøp av mobiltelefon mellom en forbruker og en næringsdrivende reguleres av lov 21. juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). Loven gir forbrukeren et sterkt vern mot useriøse selgere og skjulte mangler.
Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, noe som betyr at selgeren ikke kan avtale vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det loven bestemmer. Dette gjelder selv om vilkårene er skriftlig avtalt i kjøpekontrakten.
Hva er en mangel?
En mobiltelefon har en mangel dersom den ikke er i samsvar med avtalen eller forventningene. Dette kan omfatte et bredt spekter av forhold, fra synlige skader til skjulte feil og manglende opplysninger.
Fysiske mangler
Fysiske mangler er feil eller skader ved telefonen som ikke er avtalt eller forventet. Dette kan for eksempel være:
-
Skjermproblemer: Skjermen er sprukket, har døde piksler eller flimrer.
-
Batteriproblemer: Batteriet lader ikke, varer kort eller blir unormalt varmt.
-
Lydproblemer: Lyden er forvrengt, mikrofonen fungerer ikke eller høyttaleren er defekt.
-
Kamerafeil: Kameraet tar uskarpe bilder, fokuserer ikke eller fungerer ikke i det hele tatt.
-
Programvarefeil: Telefonen fryser, krasjer eller apper fungerer ikke som de skal.
-
Slitasje utover det forventede: For eksempel riper, slitte knapper eller dårlig batterikapasitet etter kort tids bruk.
Eksempel 1: Du kjøper en ny telefon, og oppdager ved levering at det er en sprekk i skjermen. Dette er en fysisk mangel, da telefonen ikke er levert i den stand du kunne forvente av en ny telefon.
Eksempel 2: Du kjøper en brukt telefon, og selgeren opplyser at batteriet er i god stand. Etter kort tid oppdager du at batteriet varer bare et par timer. Dette er en fysisk mangel, da batteriet ikke er i den stand som selgeren opplyste.
Rettslige mangler
Rettslige mangler oppstår når tredjeperson har rettigheter i telefonen som hindrer eller begrenser forbrukerens bruk av den. Dette kan for eksempel være:
-
Ulovlig programvare: Telefonen er solgt med ulovlig kopiert programvare, og rettighetshaver kan kreve at programvaren fjernes.
-
Tyveri: Telefonen er stjålet, og rette eier kan kreve den tilbakelevert.
Eksempel 3: Du kjøper en brukt telefon, og det viser seg at telefonen er stjålet. Dette er en rettslig mangel, da du ikke kan få eiendomsrett til en stjålet telefon.
Mangler ved opplysninger
Mangler ved opplysninger oppstår når selgeren har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om telefonen. Dette kan for eksempel være:
-
Feilaktig beskrivelse av telefonens spesifikasjoner: Selgeren opplyser at telefonen har 128 GB lagringsplass, men den har i realiteten bare 64 GB.
-
Taushet om vesentlige forhold: Selgeren unnlater å opplyse om at telefonen er reparert etter en vannskade.
-
Villedende markedsføring: Selgeren bruker bilder eller beskrivelser som gir et feilaktig inntrykk av telefonens funksjoner.
Eksempel 4: Du kjøper en telefon, og selgeren opplyser at den er vanntett. Det viser seg at telefonen ikke er vanntett, og blir ødelagt etter at du har sølt vann på den. Dette er en mangel ved opplysninger, da selgeren har gitt uriktige opplysninger om telefonens egenskaper.
Forbrukerens rettigheter ved mangler
Dersom det foreligger en mangel ved telefonen, har forbrukeren en rekke rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Disse rettighetene gir forbrukeren mulighet til å få mangelen rettet, få en ny telefon, få prisavslag eller heve kjøpet.
Retting
Forbrukeren kan kreve at selgeren retter mangelen for egen regning. Dette innebærer at selgeren må reparere feilen eller skaden, eller sørge for at dette blir gjort av et verksted. Retting skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Eksempel 5: Du kjøper en ny telefon, og oppdager at høyttaleren er defekt. Du kan kreve at selgeren retter mangelen ved å reparere eller skifte ut høyttaleren.
Omlevering
Forbrukeren kan kreve at selgeren leverer en ny, tilsvarende telefon. Dette gjelder dersom retting er umulig eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader. Omlevering skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Eksempel 6: Du kjøper en ny telefon, og skjermen slutter å fungere etter kort tid. Reparasjon av skjermen er svært kostbar, og du kan derfor kreve omlevering, dvs. at selgeren leverer en ny telefon med en fungerende skjerm.
Prisavslag
Forbrukeren kan kreve et prisavslag som tilsvarer verdireduksjonen på grunn av mangelen. Prisavslaget skal settes slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.
Eksempel 7: Du kjøper en brukt telefon, og oppdager at batterikapasiteten er redusert med 20 %. Du kan kreve et prisavslag på 20 % av kjøpesummen.
Heving
Heving er den mest inngripende misligholdsbeføyelsen, og forbrukeren kan bare heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Ved heving opphører kjøpsavtalen, og forbrukeren leverer telefonen tilbake til selgeren mot å få refundert kjøpesummen.
Når kan du heve kjøp av telefon?
Heving av kjøp er en alvorlig sak, og det er strenge vilkår som må være oppfylt for at forbrukeren skal ha rett til å heve kjøpet.
Vesentlighetskravet
Forbrukeren kan bare heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Dette innebærer at mangelen må ha en viss betydning for forbrukeren, og at det ikke er rimelig å forvente at forbrukeren skal godta mangelen.
Vurderingstemaer
Om en mangel er vesentlig, beror på en konkret vurdering av alle relevante omstendigheter. Rettspraksis har etablert en rekke momenter som kan være relevante i denne vurderingen:
-
Mangelens art og omfang: En alvorlig mangel som i stor grad reduserer telefonens bruksverdi, vil lettere anses som vesentlig. For eksempel vil en programvarefeil som gjør telefonen ubrukelig, lettere anses som vesentlig enn en mindre ripe i lakken.
-
Kostnader ved retting: Dersom kostnadene ved retting er svært høye i forhold til telefonens verdi, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil en kostbar reparasjon av hovedkortet på en eldre telefon lettere anses som vesentlig enn en rimelig reparasjon av en ødelagt knapp.
-
Tidligere avhjelpsforsøk: Dersom selgeren har forsøkt å rette mangelen uten å lykkes, kan mangelen anses som vesentlig. For eksempel vil en gjentatt programvarefeil, til tross for flere forsøk på å oppdatere programvaren, lettere anses som vesentlig enn en enkeltstående feil som raskt blir rettet.
-
Betydningen for forbrukeren: Dersom mangelen har stor betydning for forbrukerens bruk av telefonen, vil den lettere anses som vesentlig. For eksempel vil en mangel som hindrer forbrukeren i å bruke telefonen til å ringe eller sende meldinger, lettere anses som vesentlig enn en mangel som bare er av kosmetisk art.
Rettspraksis
-
Rt-2015-321 (Elbildommen): Høyesterett kom til at en bil som var solgt som ny, men som hadde vært registrert i Tyskland og kjørt 897 kilometer, hadde mangler som ga grunnlag for heving. Retten la vekt på at bilen var markedsført og solgt som ny, og at det hadde en egenverdi for forbrukeren at bilen ikke tidligere var benyttet.
-
Rt-2006-179 (Støvletthældommen): Høyesterett kom til at en forbruker ikke kunne kreve omlevering av et par støvletter der hælen hadde falt av, men måtte nøye seg med retting. Retten la vekt på forholdet mellom kostnadene ved omlevering og retting, og at omlevering ville være uforholdsmessig kostbart.
Eksempler på vesentlige mangler
-
Programvarefeil som gjør telefonen ubrukelig: Dersom telefonen ikke kan brukes til å ringe, sende meldinger eller bruke apper på grunn av en programvarefeil, vil dette normalt anses som en vesentlig mangel.
-
Skjulte skader som reduserer telefonens verdi: Dersom telefonen har skjulte skader som ikke ble oppdaget ved kjøpet, og som i stor grad reduserer telefonens verdi, vil dette kunne anses som en vesentlig mangel. For eksempel vil en vannskade som har ført til rust i telefonens indre, være en vesentlig mangel.
-
Feilaktige opplysninger som har hatt betydning for kjøpet: Dersom selgeren har gitt uriktige opplysninger om telefonens egenskaper, og dette har hatt betydning for kjøperens beslutning om å kjøpe telefonen, vil dette kunne anses som en vesentlig mangel. For eksempel vil det være en vesentlig mangel dersom selgeren opplyser at telefonen har 5G-støtte, men den i realiteten ikke har det.
Reklamasjon
For å kunne heve kjøpet, må forbrukeren reklamere over mangelen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget. Reklamasjon innebærer at forbrukeren gir selgeren beskjed om at det foreligger en mangel, og at han eller hun vil gjøre mangelen gjeldende.
Reklamasjonsfrister
Forbrukerkjøpsloven har to reklamasjonsfrister:
-
Relativ reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Denne fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
-
Absolutt reklamasjonsfrist: Forbrukeren må reklamere senest to år etter at han eller hun overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år.
Eksempel 8: Du kjøper en brukt telefon, og oppdager en sprekk i skjermen en måned etter leveringen. Du må reklamere over mangelen innen rimelig tid, og senest innen to år etter leveringen.
Eksempel 9: Du kjøper en ny telefon med et batteri som er ment å vare i minst fem år. Batteriet slutter å fungere etter tre år. Du må reklamere over mangelen innen rimelig tid, og senest innen fem år etter leveringen.
Formkrav til reklamasjon
Det stilles ingen formelle krav til reklamasjonen. Den kan gis muntlig eller skriftlig. Det er imidlertid lurt å reklamere skriftlig, slik at man har dokumentasjon for at man har reklamert. Reklamasjonen bør inneholde en beskrivelse av mangelen, og hva forbrukeren krever.
Tilbakelevering og refusjon
Dersom kjøpet heves, må forbrukeren levere telefonen tilbake til selgeren, og selgeren må refundere kjøpesummen. Forbrukeren kan kreve erstatning for eventuelle utgifter i forbindelse med tilbakeleveringen.
Nyttevederlag
Dersom forbrukeren har hatt vesentlig nytte av telefonen før hevingen, kan selgeren kreve et nyttevederlag. Nyttevederlaget skal tilsvare den verdien forbrukeren har hatt av å bruke telefonen.
Eksempel 10: Du kjøper en ny telefon, og hever kjøpet etter seks måneder på grunn av en vesentlig mangel. Du har brukt telefonen daglig i denne perioden, og selgeren kan derfor kreve et nyttevederlag for den bruksverdien du har hatt av telefonen.
Forsinkelsesrenter
Dersom selgeren er forsinket med å tilbakebetale kjøpesummen, kan forbrukeren kreve forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrentene skal beregnes fra den dag selgeren mottok betalingen.
Forholdet til selgerens rettigheter
Selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny telefon. Dersom selgeren lykkes med dette innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke forbrukeren heve kjøpet.
Retting og omlevering
Selgeren kan tilby å rette mangelen eller levere en ny telefon, selv om forbrukeren ikke har krevd det. Dersom selgeren retter mangelen eller leverer en ny telefon innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan ikke forbrukeren heve kjøpet.
Avhjelpsfrister
Selgeren må avhjelpe mangelen innen rimelig tid etter at forbrukeren har reklamert. Hva som er rimelig tid, avhenger av mangelens art og omfang, og selgerens muligheter for å skaffe reservedeler eller en ny telefon.
Ulempene for forbrukeren
Avhjelpen må skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Dette innebærer at selgeren må ta hensyn til forbrukerens behov for å bruke telefonen, og at avhjelpen ikke må ta urimelig lang tid.
Særlig om kjøp av brukt telefon
Ved kjøp av brukt telefon må forbrukeren være forberedt på at telefonen har en viss grad av slitasje. Det er derfor viktig å undersøke telefonen nøye før kjøpet, og eventuelt få den undersøkt av en sakkyndig. Terskelen for å heve kjøpet av en brukt telefon vil normalt være høyere enn ved kjøp av en ny telefon.
Forventninger til brukt telefon
Forbrukeren kan ikke forvente at en brukt telefon er i samme stand som en ny telefon. Det må tas hensyn til telefonens alder, tidligere bruk og eventuelle skader.
Undersøkelsesplikt
Forbrukeren har en undersøkelsesplikt før kjøpet av en brukt telefon. Dette innebærer at forbrukeren må undersøke telefonen nøye, og eventuelt få den undersøkt av en sakkyndig. Dersom forbrukeren unnlater å undersøke telefonen, eller unnlater å oppdage mangler som han eller hun burde ha oppdaget, kan det være vanskeligere å heve kjøpet.
Oppsummering
Heving av kjøp av telefon er en alvorlig sak, og det er viktig at forbrukeren er klar over sine rettigheter. Dersom du har kjøpt en telefon med mangler, bør du kontakte selgeren og reklamere over mangelen. Dersom mangelen er vesentlig, kan du ha rett til å heve kjøpet. Det er imidlertid viktig å huske at selgeren har rett til å forsøke å rette mangelen eller levere en ny telefon.
Dersom du er usikker på dine rettigheter, bør du søke juridisk bistand. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om du har grunnlag for å heve kjøpet, og kan bistå deg i forhandlinger med selgeren.