Paragrafer Logo

Husleieloven § 2-8 – Kort forklart

Innholdsfortegnelse

Husleieloven § 2-8: En grundig gjennomgang av leietakers reklamasjonsplikt ved mangler

Innledning

Husleieloven § 2-8 omhandler et sentralt aspekt ved leieforholdet: Leietakers plikt til å reklamere over mangler ved husrommet innen rimelig tid. Paragrafen slår fast at dersom leietaker ikke gir utleier melding om at han vil påberope seg en mangel, innen rimelig tid etter at han burde ha oppdaget den, taper leietaker retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette innebærer at leietaker ikke lenger kan kreve retting, prisavslag, heving av leieavtalen, eller erstatning for den aktuelle mangelen.

Bestemmelsen er ment å balansere hensynet til både leietaker og utleier. På den ene siden skal utleier ha en rimelig mulighet til å rette opp mangler, og unngå at manglene forverres. På den andre siden skal ikke leietaker miste sine rettigheter på grunn av bagatellmessige forsinkelser i reklamasjonen.

 

§ 2-8. Reklamasjon
Leieren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom det ikke er gitt melding til utleieren om at mangelen påberopes, innen rimelig tid etter at leieren burde oppdaget den. Dette gjelder likevel ikke dersom utleieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

Forholdet til andre paragrafer i husleieloven

§ 2-8 må leses i sammenheng med de øvrige bestemmelsene i husleieloven kapittel 2, som regulerer utleiers ansvar for mangler ved husrommet. Særlig relevant er forholdet til:

  • § 2-2: Denne paragrafen definerer hva som generelt skal regnes som en mangel ved husrommet. § 2-8 regulerer leietakers plikt til å reklamere over slike mangler.

  • § 2-3: Denne paragrafen regulerer utleiers ansvar for å gi korrekte opplysninger om husrommet. Dersom utleier har gitt uriktige opplysninger, og leietaker ikke har reklamert i tide, vil leietaker likevel kunne tape sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.

  • § 2-4: Denne paragrafen regulerer utleiers plikt til å gi opplysninger om forhold ved husrommet som utleier kjente eller måtte kjenne til, og som leietaker hadde grunn til å regne med å få. Dersom utleier har unnlatt å gi slike opplysninger, og leietaker ikke har reklamert i tide, vil leietaker likevel kunne tape sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.

  • § 2-6: Denne paragrafen regulerer leietakers plikt til å undersøke husrommet før avtaleinngåelsen. Dersom leietaker har undersøkt husrommet, eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme utleiers oppfordring om å undersøke det, kan leietaker ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde ha vært oppdaget ved undersøkelsen.

Nærmere om virkeområdet til § 2-8

“Melding til utleieren”

Første ledd i § 2-8 slår fast at leietaker må gi “melding til utleieren” om at han vil påberope seg en mangel. Det er ikke stilt noen formkrav til meldingen, som betyr at den kan være både muntlig eller skriftlig.

Av bevishensyn er det likevel alltid anbefalt å reklamere skriftlig. En skriftlig reklamasjon vil gjøre det lettere for leietaker å bevise at han har reklamert, og hva han har reklamert over.

“Innen rimelig tid”

Leietaker må reklamere “innen rimelig tid” etter at han “burde oppdaget” mangelen.

  • “Burde oppdaget”: Dette innebærer at leietaker ikke bare må ha oppdaget mangelen, men at han også burde ha oppdaget den. For eksempel, dersom det er en lekkasje i taket, og det er synlige vannskader i leiligheten, kan ikke leietaker vente i flere måneder med å reklamere, selv om han ikke har sett selve lekkasjen.

  • “Innen rimelig tid”: Hva som er “rimelig tid” vil avhenge av mangelens art og omfang, og omstendighetene for øvrig. For eksempel vil det være rimelig å forvente en raskere reklamasjon ved en akutt vannlekkasje enn ved en mindre kosmetisk mangel.

Unntak fra reklamasjonsplikten

Annet ledd i § 2-8 inneholder et viktig unntak fra reklamasjonsplikten. Dersom utleier har handlet “grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro”, vil leietaker ikke tape sin rett til å gjøre mangelen gjeldende, selv om han ikke har reklamert i tide.

Dette unntaket er ment å beskytte leietaker mot utleiere som bevisst prøver å skjule mangler, eller som utviser en grov uforsiktighet i sin håndtering av utleieforholdet.

Her er noen eksempler på hva som kan regnes som “grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro”:

  • Bevisst skjuling av mangler: For eksempel dersom utleier maler over en fuktskade for å skjule den for leietaker.

  • Grov uforsiktighet: For eksempel dersom utleier ikke har foretatt noen form for vedlikehold på husrommet på flere år, og det er åpenbare tegn på forfall.

  • Uredelig opptreden: For eksempel dersom utleier gir leietaker uriktige opplysninger om husrommet, vel vitende om at opplysningene er uriktige.

Forholdet til § 2-4

Tredje ledd i § 2-6 presiserer at bestemmelsene i første og annet ledd ikke gjør noen innskrenking i § 2-4 om manglende opplysninger om husrommet. Dette betyr at leietaker fortsatt kan gjøre gjeldende mangler som følge av manglende opplysninger fra utleiers side, selv om leietaker har undersøkt husrommet og ikke har reklamert i tide.

Eksempler

For å illustrere hvordan § 2-8 fungerer i praksis, kan vi se på noen eksempler:

Eksempel 1: Leietaker Lise leier en leilighet av utleier Ole. En dag oppdager Lise at det er en lekkasje i taket på badet. Lise venter i to måneder med å si ifra til Ole om lekkasjen. I løpet av disse to månedene har lekkasjen forverret seg, og det har oppstått store vannskader i leiligheten.

I dette tilfellet vil Lise kunne tape sin rett til å kreve retting, prisavslag, heving av leieavtalen, eller erstatning for vannskadene. Lise burde ha oppdaget lekkasjen med en gang, og hun har ventet urimelig lenge med å reklamere.

Eksempel 2: Leietaker Kari leier et lokale av utleier Per. Per vet at det elektriske anlegget i lokalet er gammelt og defekt, men han opplyser ikke om dette til Kari. Kari inngår leieavtale med Per og starter en butikk i lokalet. En dag oppstår det brann i lokalet som følge av en kortslutning i det elektriske anlegget.

I dette tilfellet vil Kari kunne kreve erstatning fra Per for brannskadene, selv om hun ikke har reklamert over det defekte elektriske anlegget. Per har handlet grovt uaktsomt og i strid med redelighet og god tro ved å skjule mangelen for Kari.

Eksempel 3: Leietaker Lars leier en hybel av utleier Marte. Lars oppdager en mindre sprekk i en vindusrute på hybelen. Lars venter i to uker med å si ifra til Marte om sprekken.

I dette tilfellet vil Lars sannsynligvis ikke tape sin rett til å kreve at Marte reparerer vindusruten, selv om han har ventet i to uker med å reklamere. To uker vil normalt ikke regnes som urimelig tid for å reklamere over en mindre mangel.

Oppsummering

Husleieloven § 2-8 pålegger leietaker en plikt til å reklamere over mangler ved husrommet innen rimelig tid. Dersom leietaker ikke reklamerer i tide, taper han sin rett til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er dersom utleier har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

Bestemmelsen er et viktig verktøy for å sikre en effektiv håndtering av mangler i leieforhold, og for å balansere hensynet til både leietaker og utleier.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.