Innledning
Avhendingsloven § 4-16 gir kjøper en rett til å rette krav på grunn av mangler direkte mot tidligere salgsledd eller andre tidligere avtaleparter. Dette er en viktig bestemmelse som sikrer kjøper en sterkere stilling ved mangler som opprinnelig stammer fra et tidligere ledd i salgskjeden. Denne artikkelen gir en detaljert gjennomgang av § 4-16, inkludert formål, omfang, vilkår og praktiske konsekvenser.
Gjennomgang av lovteksten
§ 4-16 er delt inn i tre ledd:
§ 4-16 (1): Hovedregelen om direktekrav
“Kjøparen kan gjere krav på grunn av ein mangel gjeldande mot tidlegare seljar eller annan tidlegare avtalepart, i same grad som krav på grunn av mangelen kan gjerast gjeldande av seljaren.”
Dette leddet fastslår hovedregelen om direktekrav. Kjøper kan rette krav på grunn av en mangel direkte mot:
- Tidligere selger: Dette omfatter alle tidligere ledd i salgskjeden, for eksempel tidligere eiere av eiendommen.
- Annen tidligere avtalepart: Dette omfatter andre som har vært involvert i oppføringen eller vedlikeholdet av eiendommen, for eksempel entreprenører, håndverkere, arkitekter eller leverandører av materialer.
Kjøper kan gjøre kravet gjeldende i samme grad som selger selv kunne ha gjort det. Dette betyr at kjøper trer inn i selgers rettigheter overfor tidligere ledd. Dette prinsippet kalles subrogasjon.
Det er viktig å understreke at kjøper må ha et mangelskrav mot sin egen selger for å kunne rette krav mot tidligere ledd. Hvis det ikke foreligger en mangel i forholdet mellom kjøper og selger, kan kjøper ikke rette krav mot tidligere ledd, selv om det skulle foreligge en mangel i et tidligere salgsledd.
§ 4-16 (2): Reklamasjonsfrister
“Kjøparen må gi tidlegare seljar eller annan tidlegare avtalepart melding om kravet innan reklamasjonsfristen som gjeld for same kravet mot seljaren, og seinast innan fristen for reklamasjon som gjeld i forholdet mellom seljaren og dei tidlegare avtalepartane.”
Dette leddet regulerer reklamasjonsfristen for direktekrav. Kjøper må reklamere over mangelen overfor tidligere ledd innen to frister:
- Fristen som gjelder for kravet mot selger: Kjøper må reklamere innen den fristen som gjelder for å reklamere mot sin egen selger, jf. avhendingsloven § 4-19.
- Fristen som gjelder i forholdet mellom selger og tidligere ledd: Kjøper må også reklamere innen den fristen som gjelder i avtalen mellom selger og det tidligere leddet. Dette kan for eksempel være en reklamasjonsfrist i en entreprisekontrakt.
Det er den korteste av de to fristene som gjelder. Dette betyr at kjøper må være oppmerksom på begge fristene for å unngå å tape sitt krav.
§ 4-16 (3): Forbrukerkjøp av nyoppført bolig
“Ved forbrukarkjøp av nyoppført eigarbustad som ikkje har vore brukt som bustad i meir enn eitt år på avtaletida, gjeld bustadoppføringslova § 37 tilsvarande.”
Dette leddet inneholder en særregel for forbrukerkjøp av nyoppført bolig som ikke har vært brukt som bolig i mer enn ett år på avtaletiden. I slike tilfeller gjelder bustadoppføringslova § 37 tilsvarende. Dette innebærer at kjøper har en direkte kravrett mot entreprenøren for mangler ved boligen, uavhengig av om det foreligger en mangel i forholdet mellom kjøper og selger. Bustadoppføringslova § 37 gir også kjøper en lengre reklamasjonsfrist for visse typer mangler.
Formålet med bestemmelsen
Formålet med § 4-16 er å styrke kjøpers stilling ved mangler som skyldes forhold i et tidligere ledd i salgskjeden. Bestemmelsen forenkler prosessen for kjøper ved at han slipper å gå veien om sin egen selger for å kreve retting eller erstatning for mangler som opprinnelig stammer fra et tidligere ledd.
Praktiske eksempler
Eksempel 1: Kari kjøper en bolig av Per. Etter overtakelsen oppdager Kari en alvorlig fuktskade som skyldes dårlig utført arbeid av en håndverker som ble engasjert av den tidligere eieren (Lise). Kari kan da rette krav direkte mot håndverkeren i henhold til § 4-16.
Eksempel 2: Per kjøper en nyoppført leilighet av et utbyggingsselskap. Leiligheten har en rekke mangler som skyldes feil utførelse fra entreprenørens side. Per kan da rette krav direkte mot entreprenøren i henhold til § 4-16 (3) jf. bustadoppføringslova § 37.
Eksempel 3: Lise kjøper en bolig av Hans. Hans hadde en reklamasjonsfrist på 5 år mot entreprenøren som bygde boligen. Lise må da reklamere mot entreprenøren innen 5 år etter overtakelsen fra Hans, selv om hennes egen reklamasjonsfrist mot Hans er kortere.
Forholdet til andre lovbestemmelser
§ 4-16 må sees i sammenheng med andre bestemmelser i avhendingsloven, særlig § 4-19 om reklamasjon, og med bustadoppføringslova § 37 ved forbrukerkjøp av nyoppført bolig.
Viktige presiseringer
- Subrogasjon: Kjøper trer inn i selgers rettigheter overfor tidligere ledd. Dette betyr at kjøper ikke har sterkere rettigheter enn selger hadde.
- Reklamasjonsfrister: Det er viktig å overholde de korrekte reklamasjonsfristene for å unngå å tape kravet.
- Forbrukerkjøp av nyoppført bolig: Ved slike kjøp gjelder særreglene i bustadoppføringslova § 37.
- Bevisbyrde: Kjøper har bevisbyrden for at det foreligger en mangel og at mangelen skyldes forhold i et tidligere ledd.
Konklusjon
Avhendingsloven § 4-16 gir kjøper en viktig rett til å rette krav direkte mot tidligere salgsledd eller andre tidligere avtaleparter. Dette styrker kjøpers stilling og forenkler prosessen ved mangler som opprinnelig stammer fra et tidligere ledd. Både kjøpere og selgere bør være klar over bestemmelsens innhold og konsekvenser. Ved forbrukerkjøp av nyoppført bolig er det spesielt viktig å være oppmerksom på reglene i bustadoppføringslova § 37.