§ 11. Kostnader.
Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Paragrafen her gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på kjøperens side.
Innledning: Kostnader – en viktig del av kjøpsavtalen
Når man inngår en kjøpsavtale, er det ikke bare prisen på selve varen som er relevant. Det kan også påløpe en rekke andre kostnader i forbindelse med kjøpet, for eksempel kostnader til transport, emballasje, forsikring og montering.
Kjøpsloven § 11 regulerer fordelingen av disse kostnadene mellom kjøper og selger. Paragrafen fastslår en enkel hovedregel: Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert.
Selgerens kostnadsansvar: Fra avtale til levering
Kjøpsloven § 11 pålegger selgeren å dekke alle kostnader knyttet til varen frem til leveringstidspunktet. Dette omfatter et bredt spekter av utgifter, og kan illustreres med følgende eksempler:
-
Produksjonskostnader: Dersom varen skal tilvirkes, dekker selgeren kostnadene forbundet med produksjonen, som materialer, arbeidskraft og bruk av maskiner.
-
Lagringskostnader: Selgeren bærer kostnadene forbundet med lagring av varen frem til levering, for eksempel leie av lagerlokale, forsikring og håndtering.
-
Emballeringskostnader: Selgeren må sørge for forsvarlig emballasje av varen, og dekker kostnadene forbundet med dette.
-
Transportkostnader: Dersom varen skal transporteres til kjøperen, dekker selgeren transportkostnadene frem til leveringsstedet. Dette gjelder uavhengig av om selgeren selv utfører transporten, eller om han benytter seg av en fraktfører.
-
Forsikringskostnader: Dersom det er avtalt at selgeren skal tegne forsikring for varen, dekker han forsikringskostnadene frem til levering.
-
Andre kostnader: Selgeren dekker også andre kostnader som påløper i forbindelse med varen frem til levering, for eksempel kostnader til klargjøring, testing og dokumentasjon.
Levering: Skjæringspunktet for kostnadsansvar
Leveringstidspunktet er avgjørende for når selgerens kostnadsansvar opphører og kjøperens kostnadsansvar begynner. Når levering har skjedd, er det kjøperen som i utgangspunktet bærer risikoen for varen, og det er derfor naturlig at han også overtar ansvaret for kostnadene.
Unntak: Kjøperens forsinkelse
Kjøpsloven § 11 inneholder et viktig unntak fra hovedregelen om selgerens kostnadsansvar. Paragrafen gjelder ikke kostnader som oppstår ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på kjøperens side.
Dette innebærer at dersom kjøperen er skyld i at leveringen blir forsinket, vil han måtte dekke de ekstra kostnadene som oppstår som følge av forsinkelsen.
Eksempler på kjøperens kostnadsansvar ved forsinkelse
For å illustrere dette unntaket kan vi se på noen konkrete eksempler:
-
Eksempel 1: Ola kjøper en sofa fra en møbelforretning. Sofaen skal leveres hjem til Ola 1. juni. Ola er ikke hjemme på leveringsdagen, og transportøren må kjøre tilbake til lageret med sofaen. Ola må dekke kostnadene for den ekstra transporten.
-
Eksempel 2: Kari kjøper en ny bil fra en bilforhandler. Bilen skal leveres 1. juli. Kari glemmer å betale restbeløpet på kjøpesummen innen forfallsdato, og bilforhandleren nekter å utlevere bilen før betalingen er mottatt. Kari må dekke lagringskostnadene for bilen fra 1. juli til betalingen er mottatt.
Forholdet til andre bestemmelser i kjøpsloven
§ 11 er en spesialbestemmelse som gjelder for fordeling av kostnader i kjøpsforhold. Den må derfor ses i sammenheng med de generelle bestemmelsene om levering i kjøpsloven kapittel II, og særlig med § 6 om hentekjøp og § 7 om plasskjøp og sendekjøp.
Forholdet til annen lovgivning
Kjøpsloven § 11 må også ses i sammenheng med annen relevant lovgivning, som danner et komplekst rettslig bakteppe for avtaler om kostnadsfordeling.
De mest sentrale lovene i denne sammenheng er:
-
Avtaleloven: Lov av 31. mai 1918 nr. 4 om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer regulerer avtaleinngåelse, ugyldighet og tolking av avtaler.
-
Foreldelsesloven: Lov av 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer regulerer foreldelse av fordringer.
Utkastets forarbeider: Lovgivers intensjoner
I forarbeidene til kjøpsloven, Ot.prp. nr. 80 (1986-87), er det gitt en grundig redegjørelse for betydningen av selgerens kostnadsansvar. Departementet uttaler blant annet:
«Første ledd innebærer at selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Hvem som skal bære kostnadene etter dette tidspunkt er ikke uttrykkelig regulert, men som regel vil det måtte være kjøperen, når ikke annet følger av avtalen.»
Videre heter det:
«Første ledd gjelder ikke hvor leveringen blir forsinket som følge av forhold på kjøperens side. Norges Industriforbund har funnet at motivene i NU 1984:5 på dette punkt er uklare. Man mener det er naturlig at kjøperen bærer ansvaret for kostnader som han har forårsaket. Departementet er for så vidt enig i at kjøperen som regel bør betale de ekstra kostnader som pådras ved at det oppstår forsinkelse som skyldes forhold på hans side. Det kan imidlertid ikke utelukkes at det i visse tilfelle kan være rimelig at selgeren bærer disse kostnadene. Departementet er derfor enig med arbeidsgruppen (NU 1984:5 s. 215) i at § 11 (1) andre punktum ikke uten videre bør tolkes strengt antitetisk. I praksis vil imidlertid spørsmålet som regel kunne løses ut fra reglene i § 75 om erstatning for omsorgskostnader samt reglene i § 57 om kjøperens erstatningsansvar ved manglende medvirkning.»
Rettspraksis: Høyesteretts tolkning av § 11
Høyesterett har i en rekke avgjørelser tatt stilling til kjøpsloven § 11. I Rt-1995-151 (Garasjeplassdommen) uttalte Høyesterett at selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. I Rt-2004-675 (Agurkpinnedommen) slo Høyesterett fast at kjøperen må dekke de ekstra kostnadene som oppstår som følge av at leveringen blir forsinket på grunn av kjøperen.
Oppsummering: En klar fordeling av kostnadsansvar
Kjøpsloven § 11 fastslår en klar hovedregel for fordeling av kostnader i kjøpsforhold: Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Dette omfatter et bredt spekter av utgifter, fra produksjonskostnader til transportkostnader. Unntaket fra hovedregelen er at kjøperen må dekke de ekstra kostnadene som oppstår som følge av at leveringen blir forsinket på grunn av kjøperen.
Avsluttende bemerkninger: Viktigheten av å avklare kostnader
Kjøpsloven § 11 er en viktig bestemmelse som bidrar til å skape klarhet og forutsigbarhet i kjøpsforhold. For å unngå tvister om kostnader, er det viktig at partene i en kjøpsavtale avklarer hvem som skal bære hvilke kostnader, både før og etter levering. Dersom partene ikke har avtalt noe særskilt, vil kjøpsloven § 11 komme til anvendelse.